Världspremiär för fjärrstyrd virkeslastare

I ett gemensamt forskningsprojekt med sammanlagt sex inblandade aktörer, däribland Skogforsk och SCA, har man nu utvecklad en fjärrstyrd och 5G-uppkopplad virkeslastare. Projektet går under namnet Remote Timber och är ett steg i utvecklingen mot säkrare och effektivare timmerhantering.

I projektet Remote Timber har man nu med framgång testkört en fjärrstyrd och 5G-uppkopplad virkeslastare på terminal. Foto: Skogforsk

Torsdagen den 18 november premiärvisades den fjärrstyrda virkeslastaren av fabrikatet Volvo på SCA:s virkesterminal i Torsboda utanför Timrå. Projektdeltagare är förutom Skogforsk och SCA också Biometria, Volvo, Mittuniversitetet och Telia.

Tekniken fungerar

– Målet med forskningsprojektet är att undersöka hur ny teknik så som 5G kan möjliggöra att de hundratals virkesterminaler som finns runtom i Sverige kan bemannas med fjärrstyrda virkeslastare i framtiden. Testerna som gjorts under veckan har visat att tekniken fungerar, att det går att köra samt lasta och lossa timmer med fjärrstyrning, säger Mattias O´Nils, ledare för STC Forskningscenter vid Mittuniversitetet i ett pressmeddelande.

Att virkeslastaren nu kunnat demonstreras i skarpt läge är enligt Skogforsk en milstolpe, och även resultaten från testveckan har varit lyckade. Den nya tekniken ska kunna användas på fjärrstyrda virkesterminaler som ska ge förarna en bättre och säkrare arbetsmiljö och effektivare arbetet.

– Det här är ett mycket bra projekt där vi får prova hur vi kan använda 5G-teknik för fjärrstyrning och möjligheten att arbeta uppkopplade på distans. Projektet ligger helt i linje med SCA:s ambition att vara med och driva på utvecklingen mot mer autonoma fordon och bättre förarstöd. Det är också en viktig del i att göra skogsbruket ännu mer hållbart. Med fjärrstyrda terminaler kan vi förbättra arbetsmiljön för förarna, öka tillgängligheten på terminalerna och effektivt nyttja våra maskiner, säger Magnus Bergman, chef för stab, teknik och digitalisering vid SCA Skog.

Stor framtida potential

Den höglyftande Volvo L180 som använts i projektet har byggts om av Volvo och utrustats med uppkopplade kameror och sensorer. Genom Telias 5G-uppkoppling sker överföringen av data utan fördröjning vilket ger förarna en verklighetstrogen upplevelse när de fjärrstyr lastmaskinerna.

– Vi ser att fjärrstyrning ger stor framtida potential för våra kunder att förbättra sin verksamhet. I farliga miljöer kan operatören flyttas till en säker plats med bättre arbetsmiljöförhållanden. I fall där man bedriver verksamhet på flera olika platser kan en förare sköta flera terminaler samtidigt. Projektet ger oss en möjlighet att testa vår fjärrstyrningsplattform i en ny applikation med höga precisionskrav och lära oss hur systemet behöver utformas för att möta industrins behov, säger Christian Spjutare, Advanced Engineering Program Manager på Volvo CE.

Krav på säkerhet

I projektet har man också kartlagt aktuella lagar och regelverk för att belysa de juridiska förutsättningarna för en kommersialisering av den fjärrstyrda tekniken. vid en eventuell kommersialisering av konceptet Remote Timber måste man förhålla sig till flera olika lagar och regelverk, främst arbetsmiljölagen, maskindirektivet och konventionen om vägtrafik, konstaterar Jan Johansson, forskare på Skogforsk.

– Arbetsmiljölagen och maskindirektivet ställer stora krav på rutiner och säkerhet för maskinen och dess system, men även för arbetsområdet i syfte att kontrollera vem eller vilka som befinner sig där. Det handlar främst om att undvika olyckor där människor kan komma till skada, säger han.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 19 november 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste