Tre kilowatt elkraft från Stihl
I och med lanseringen av sin nya MSA 300 C-O tar Stihl på sig ledartröjan när det gäller batterisågar. Med en effekt på tre kilowatt motsvarar den företagets bensinsåg MS 261 i batterisegmentet.
Den nya motorsågen Stihl MSA 300, som lanserades i samband med företagets internationella presskonferens i mitten av september, är marknadens just nu mest kraftfulla batterisåg med en kedjehastighet på 30 meter per sekund.
Perfekta kombinationen
– MSA 300 C-O är marknadens mest kraftfulla batterimotorsåg och ger proffsen den perfekta kombinationen av prestanda och användarvänlighet. Tack vare batteridriften slipper man avgaser och dessutom gör det att även en kraftfull motorsåg som denna kan användas i ljudkänsliga områden, säger Mats Gustafsson, nordisk produktchef på Stihl i ett pressmeddelande.
Kraften kommer från det nya batterisystemet Ap 500 S som är det kraftfullaste batteriet i AP-systemet hittills och som dessutom tillåter dubbelt så många laddningscykler jämfört med andra AP-batterier. AP 500 S väger två kilo och har en laddtid med snabbladdare på 40–55 minuter. Energiinnehållet på 337 Wh ska ge 20 procent längre drifttid jämfört med AP 300 S-batteriet.
För hög skärkapacitet har Stihl utrustat MSA 300 C-O med sitt Light 04-svärd och kedjan 325 ”RS Pro som standard. Den rekommenderade svärdlängden är 35–40 centimeter vilket motsvarar 14-16 tum.
Elektronisk kontrollpanel
Kedjespänning sker från utsidan och svärdkåpans integrerade låsmuttrar ska ge snabba och enkla kedjebyten. Pumpen för sågkedjeolja kan justeras vid behov och ett integrerat luftfilter ska skydda sågen och dess elektronik mot smuts och damm.
För god användarvänlighet har Stihl satsat på en smal design som ska ge god balans och viktfördelning. För när det gäller vikten så är MSA 300 C-O runt två kilo tyngre än motsvarande bensinsåg MS 261 på grund av batteriets vikt.
Start, stopp och kontroll sker via den elektroniska kontrollpanelen med LED-displaysom bland annat varnar vid låg oljenivå, och där man kan välja mellan tre körlägen.