BIGAB växlar till nästa generation

BIGAB:s nya växlarvagnsgeneration B20 bygger på över 40 års erfarenhet och ersätter BIGAB 20-24. De nya vagnarna har ett ramkoncept med nitar och växlar 15 procent snabbare än tidigare generationer.

BIGAB:s nya B20 lastväxlarvagnar har bland annat en nitad ram, ny radiostyrning och möjlighet till fjädrat drag. Foto: BIGAB

BIGAB tar nu sina lastväxlarvagnar till nästa generation med ett stort antal nya funktioner. Genom att nita ihop ramen i stället för att svetsa sparar man både tid och pengar i produktionen samtidigt som flexibiliteten och möjligheten till kundanpassning ökar.

Ny geometri

Tack vare en ny geometri på växlingsarmen har man ökat tipp/växlingshastigheten med 15 procent samtidigt som prestandan bibehålls vid lägre oljeförbrukning. Flaklängder som hanteras av de nya B20-vagnarna är 5,5–6,5 meter och tippvinkeln varierar mellan 55–58 grader beroende på utrustning.

B20 har också utrustats med en helt ny radiostyrning för enkla hantering. Det finns möjlighet till fjädrat drag som ökar tippvinkeln med tre grader samtidigt som det motverkar stötar och ryck för en mjuk gång bakom dragfordonet.

Låser vagnen

Genom en vidareutvecklad boggiblockering över det bakre hjulparet låses vagnens rörelser vid växling. Tillsammans med viktöverföringscylindern som sitter monterad som standard förhindras att traktorn lyfter sig vid växling. Det finns också ett nytt Tipp/växlingslås med kraftigare konstruktion som aktiveras genom att tornet förs till sitt bakersta läge.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 10 september 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste