Class och komfort för dåliga vägar

Mercedes C-Klass kombi lanseras nu i en ny all-terrain-version med förhöjd markfrigång, fyrhjulsdrift och skyddande detaljer för tuffare förhållanden. Bilen passar enligt Mercedes in på den kombiälskande svenska bilmarknaden.

Fyra centimeter högre markfrigång, anpassad fjädring och två nya körlägen för lösa underlag, tuff terräng och branta backar är några av egenskaperna hos Mercedes nya kombi C-Klass All-Terrain som ska göra bilen pålitlig och säker både på och utanför asfalten. Foto: Mercedes

Barn, hundar, aktivt friluftsliv - orsakerna till att många väljer en kombi är flera och i dag är det knappt någon biltillverkare som inte erbjuder en kombi i någon form av all-terrain utförande.

Högre och bredare

Svarta skärmbreddare i plast är standard hos de flesta "terräng-kombis". C-Klass All-Terrain blir 21 millimeter bredare med sina. Foto: mercedes

Mercedes är en av de och tror sig ha prickat rätt på den svenska marknaden med sin nya C-Klass All-Terrain som har fyrhjulsdrift och fyra centimeter högre markfrigång än standardversionen. Bilens något mer terrängdugliga egenskaper avslöjas också av de svarta plastdetaljerna runt skärmkanter, trösklar och stötfångare. Den som tittar in under bilen kommer dessutom att upptäcka de skyddande hasplåtarna som ska ge extra säkerhet på ojämna grus- och skogsvägar.

Sedan tidigare erbjuder Mercedes sin något större E-Klass i versionen All-Terrain, men nu tar man alltså också in den kompaktare och smidigare C-Klass i vildmarkssortimentet. Förutom att skärmbreddarna ger bilen en terräng-look gör Mercedes den också 21 millimeter bredare än standardversionen av C-Klass. All-Terrain har dessutom fått en fjädring som är mer anpassad för dåliga vägar och som ska minska risken för genomslag vid tjälskador och potthål.

Nya körlägen

Även mjukvaran i C-Klass All-Terrain har anpassats till tuffare förhållanden, med två nya program i bilens Dynamic Select körprogram. Offroad-läget är avsett för körning på lösa underlag som exempelvis grusvägar, medan läget Offroad + är tänkt för lite tuffare tag och innehåller bland annat en funktion för smygkörning nerför branta backar.

C-Klass All-Terrain kan också levereras med systemet Digital Light likt nya S-Klass. Bilens strålkastare har då tre LED-lampor på varje sida som reflekteras och styrs av sammanlagt 2,6 miljoner speglar, vilket gör att strålkastarna kan anpassa ljusbilden i det oändliga och även projicera grafik på vägbanan. Enligt Mercedes kan strålkastarna upptäcka exempelvis fotgängare på bara millisekunder och då skärma av ljuset för att undvika att de gående blir bländadem.

Smart släpvagnsassistans

När off-road läget aktiveras i körprogramsmenyn aktiveras automatiskt en särskild ljusbild för terrängkörning som är extra bred för god sikt.

Interiören i nya C-Klass All-Terrain domineras av den stora skärmen i mittkonsolen genom vilken bland annat släpvagnsassistenten styrs och övervakas med hjälp av en 360 graders kameravy. Foto: Mercedes

Med en maximal dragvikt på 1 800 kilo lämpar sig C-Klass All-Terrain också som dragbil för exempelvis husvagnar eller båtar. Elektriskt utfällbart drag med ESP släpvagnsstabilisering finns som tillval. Från bilens stora meny-skärm styrs släpvagnsassistenten, där föraren kan visa vilken vinkel släpet ska backas i varpå bilen följer riktningen automatiskt.

Motoralternativen i C-Klass All-Terrain, som har säljstart i oktober i år, är både diesel och bensin som båda är 48 Volts mildhybrider.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 31 augusti 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste