Västerdalsbanan väcks till liv – ersätter 22 lastbilar per tåg

Efter nästan 50 års kamp om att åter få köra tåg på den nedläggningshotade Västerdalsbanan har sågverksföretaget Fiskarheden nu fått grönt ljus. Genom att frakta timmer och trävaror på tåg minskas lastbilstrafiken i regionen.

Tisdag den 24 augusti invigde Fiskarheden Trävaru sin nya containerterminal i Malungsfors i Dalarna. Där lastas sågade trävaror i containrar som i sin tur lastas på tåg vilket ska spara omkring 22 lastbilstransporter var tredje vecka. Foto: Banverket

Det är SVT Nyheter Dalarna som rapporterar om sågverksföretaget Fiskarheden med anläggningar i västra Dalarna som invigt en ny containerterminal i Malungsfors för lastning av virke på tåg. Virkeståg som nu återigen ska rulla på den norra delen av den så kallade Västerdalsbanan.

Sparar koldioxid

Senast 2017 beslutade Naturvårdsverket om en investering på 22 miljoner kronor för upprustning av järnvägssträckan Västerdalsbanan vilket beräknades spara 8 000 ton koldioxid per år. De positiva miljöeffekterna är också något som Fiskarheden ser som en av de stora fördelarna med att nu kunna frakta virke på tåg.

Enligt SVT Nyheter Dalarna så kommer de första virkestågen att rulla söderut från den nybyggda containerterminalen under denna vecka. Virket som fraktas ska sedan skeppas med båt till Japan.

Vill använda järnvägen

– Det är stort för hela kommunen, för bygden. Varje tåg lyfter bort 22 lastbilar från transportnätet antingen till Göteborg eller Gävle, säger Joakim Limberg på Fiskarhedens Trävaru till nyhetskanalen.

I dagsläget går det omkring 70 lastbilar per dag från Fiskarhedens industri, så att kunna minska antalet med 22 stycken var tredje vecka genom tågfrakt är ett steg i rätt riktning enligt honom.

– Det är viktigt med tanke på att Västerdalsbanan var nedläggningshotad för ett tag sedan och vi har jobbat med att få igång den, så det här är ett viktigt steg för oss att visa att vi är seriösa aktörer som vill använda järnvägen, säger Joakim.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 27 augusti 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste