Mångsidig entreprenör med mångsidigt ekipage

Trangärde Skogstjänster utanför Söderhamn är ett litet, mångsidigt och kundnära företag inom skogsbranschen. Efter att ha jobbat med allt från plantinventering till maskinell avverkning är i dag trädfällning en av huvudsysslorna för entreprenören Henrik Arderhov.

 

När skogsaktuellt hälsar på Henrik Arderhov, som driver företaget Trangärde Skogstjänster, jobbar han med en mindre vedhuggning åt en kund utanför Söderhamn. Uppdraget är litet, men visar på möjligheterna med ett flexibelt och mångsidigt traktorekipage. Foto: Björn Schubert


Tillsammans med en anställd utför Henrik både skogs- och lantbrukstjänster, och när Skogsaktuellt hälsar på honom i skogen strax utanför Söderhamn håller han på att köra ihop ett lass ved åt en kund. Ett jobb som inte är så vanligt, men där hans flexibla skogsekipage med en Massey Ferguson 5713 och en 12-tons skogsvagn från Mowi med utskjutskran, drivning, ramstyrning och eget hydraulsystem, kommer väl till pass. 
 

För ökad smidighet har Henrik dragit ihop vagnen i ramen så att den blir så kort som möjligt. För att avlasta traktorns eget hydraulsystem har han valt att montera en kraftuttagsdriven hydraulpump som driver vagnens separata hydraulsystem.

Håller många år 

Under vintern har Henrik jobbat med att fälla träd i besvärlig terräng där skogsmaskiner inte kommer åt, och detta är ett av vårens första skogliga uppdrag med traktorn.

– Den här skogen har stått för fäfot så det är ingen vidare kvalitet. Egentligen skulle man nog ha gallrat igenom den med en skogsmaskin, det skulle bli bra med lövmassa, säger Henrik. 

Han hugger sig fram längs en snitslad väglinje bland täta knippen med björk, asp och andra lövträd. Henrik lägger upp arbetet så att han sågar en stund och sedan kör han fram med traktorn och skotar ihop virket. På så vis får han variation i arbetet och kan värma sig under blöta och kalla dagar.  

Tomthuggningar åt både privatpersoner och fastighetsbolag hör annars till de vanligaste uppdragen och även där är fördelarna stora med traktorekipaget, som snabbt och enkelt kan köras på vägen till olika arbetsplatser. Henrik har också ett risflak till vagnen för att köra ihop grenar och stamved och på så vis bredda vagnens användningsområden. 

– För ren skogskörning är det svårt att räkna hem en sådan här vagn i de här trakterna där det är stenigt och svårt att köra i skogen med traktor och skogsvagn. Men å andra sidan håller en kvalitetsvagn i många år så det är ju frågan hur många år man behöver räkna hem vagnen på, säger Henrik. 

Han har tidigare ägt en äldre Mohedavagn och efter det en skogsvagn från Vreten. Att han redan var bekant med Mohedavagnen var en av anledningarna till att valet föll på en Mowi. 

– Tidigare hade jag en 14-tonsvagn och den var lite för stor. Mowi-vagnen är en 12-tonnare och den är lagom stor, man ska inte ha en för liten vagn heller för då får man inte med sig så mycket. Särskilt när man kör ris, säger Henrik. 

Den stora skillnaden med Mowi-vagnen jämfört med andra vagnar är parallellkranen, som har ett något annorlunda rörelsemönster. 

– Det tar lite tid att vänja sig och att köra effektivt, men fördelen är att den behöver så lite olja. Ska man ha en lika stor vikarmskran krävs ett betydligt högre oljeflöde, säger Henrik. 
 

Frontlyft och front-PTO i skogen? Inga problem menar Henrik.
– Det är bättre att det tar stopp i stubbar och stenar i motvikten än att de fastnar i hitchkroken, säger han. 

Fjärrstyrd kran

Vagnens starka drivning och ramstyrningen är till stor hjälp för att ta sig fram i terrängen. Vagnens tyngd gör dock att traktorn blir lätt i framänden så där det är möjligt kör Henrik med sin hemmagjorda frontvikt för att få bättre balans. 

– Ramstyrningen är bra på den här vagnen för länken sitter så långt bak. Det ger både en bättre effekt på svängen samtidigt som vikten hamnar mer på draget och inte på själva länken, förklarar Henrik. 

Kranstyrningen sköter han inte via minispakar i armstöden, utan genom en egenmonterad fjärrstyrning med separat kontroll. På så vis kan han köra kranen både inifrån traktorhytten och utifrån. Även den vändbara förarplatsen har han byggt själv. Traktorns bukplåtar kommer från Ölmstad Smide. 

– Det kändes lite brutalt att sätta vinkelslipen i en helt ny traktor men jag tycker det blev rätt bra. Det är väl inte lika avancerat som när Ölmstad skogsanpassar traktorer med plant golv och bakrutekil, men det fungerar bra för de jobb jag gör, säger Henrik. 

Skog och lantbruk 

Traktorn på 130 hästkrafter ur Massey Fergusons 5700-serie, som nu ersätts av den nya 5S-serien, har Henrik valt för att passa både skogs-och lantbruksjobb.

– Till lantbruket skulle jag egentligen vilja ha en större traktor, men då blir den för stor för skogen. Det är en avvägning man för göra och jag tycker det här fungerar bra. Det är en enkel traktor att lära sig att köra och den har bra markfrigång för att köra i skogen, säger Henrik. Jag tittade på den nya 8S och den var väldigt fin, men den är ju för stor. Kanske har Massey Ferguson kommit med en 6S när det är dags att byta om några år. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 28 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste