Amanda hittade hem i skogsvårdsbranschen

Många drömmer om att starta eget men få vågar ta steget, särskilt inte när det innebär att ge sig in i en ny bransch utan praktisk erfarenhet. Men Amanda Rumler gjorde precis det, och i mars firade hennes skogsvårdsföretag ett års-jubileum.

 

Amanda Rumler har närmast gjort raketkarriär inom skogsvårdsbranschen och driver i dag företaget Rumler Skogsvård med tio anställda. 
– Jag upplever att mina anställda tycker att det är positivt med en kvinnlig chef, att man vågar prata mer med mig om vad man tycker och tänker om olika saker, säger hon. 
Foto: Björn Schubert


Att jobba på mataffär och som administratör på ett byggföretag var inte riktigt vad Amanda Rumler ville göra. I dag driver hon istället sitt eget företag Rumler Skogsvård med ett tiotal anställda. Att ge sig in i en bransch där hon själv saknade praktisk erfarenhet har varit både utmanade och lärorikt. 

– Jag tyckte inte att jag hade hittat ett jobb där jag kände wow, det här vill jag jobba med resten av mitt liv, säger Amanda. 

Hon berättar att hennes pappa jobbat inom skogsbruket i hela sitt liv, bland annat med plantor och skogsvård. Som barn fick hon ofta följa med och köra ut plantor vilket hon tyckte var roligt, men tanken på att starta ett eget skogsvårds­företag kom långt senare.

– Det var under förra året, när det skrevs så mycket om att det saknades arbetskraft till plantering och röjning på grund av pandemin och reserestriktioner som idén föddes, sen gick allt otroligt snabbt, säger Amanda. Från att jag tänkte att jag skulle starta företaget till att jag var igång med ett registrerat aktiebolag gick det kanske en vecka. 

Hennes pappa var först lite tveksam till idén, men gav henne kontaktuppgifter till en före detta kollega hos Sundins Skogsplantor med vilken hon kunde prata om sina planer och ställa frågor.

– På kvällen efter att jag pratat med pappas gamla kollega bestämde jag mig för att starta aktiebolag och nästa dag startade jag bolaget, sen fanns det ingen återvändo utan det var bara att köra, skrattar Amanda. 
 

Ett av de svåraste momenten i Amandas roll som företagsledare är att räkna på jobb och lägga anbud. Men med tiden har hon skaffat sig erfarenhet om vad som är en rimlig prestation i olika röjskogar.

Lärorikt uppdrag

Den första tiden som egenföretagare gick åt till att få ordning på alla papper kring företaget, certifiering, försäkringar och liknande, sedan började jakten på personal. 

– Jag började lägga ut annonser på olika sidor på Facebook där man kan söka skogsarbetare, bland annat från Lettland. Innan jag hade fått några uppdrag så hade jag en massa ansökningar från folk som sökt jobb hos mig, och då började jag leta efter uppdrag när jag visste att jag hade tillgång till personal, berättar Amanda. 

Det var svårt att få jobb i början, som ny företagare utan referenser och med företagsstart mitt i planteringssäsongen. 

–Jag fick uppdrag som underentreprenörer åt Alfa Skogsservice med plantering uppe i Hammarstrand och Östavall. Vi jobbade där från maj till början på oktober och de visste ju att jag var ny så jag fick bra hjälp från deras personal, både på kontoret och i fält. Det var ett väldigt lärorikt och bra första uppdrag, säger Amanda.  

Bra relation

Från fyra anställda första säsongen till 10 i dag. Amanda har lyckats sätta ihop ett effektivt och sammansvetsat arbetslag med rutinerad personal, vilket ger henne mer tid att jobba med administration och anbud. Foto: Rumler Skogsvård

Första säsongen hade hon fyra anställda, men i dag är hon uppe i tio anställda som delats upp i tre lag för jobb inom både röjning och plantering. 

– I början var det svårt att få tag på erfaren personal eftersom jag startade mitt i planteringssäsongen och då hade alla erfaren redan företag som de skulle jobba åt. Det var inte helt enkelt att lära upp oerfaren personal när man behövde lära sig själv också, säger Amanda. Det var rätt stressigt för man visste aldrig hur nästa dag skulle se ut, men i slutet av första säsongen började allt falla på plats och det kändes väldigt skönt. 

– Nu har jag duktig och erfaren personal som jag känner att jag kan lita på och även duktiga lagledare, men jag försöker komma ut minst en dag i veckan för att röja själv. 

Amanda säger att hon trivs bra med storleken på företaget och har inga planer på någon större tillväxt. 

– Jag vill ha en nära relation med mina anställda där jag vet vad de heter och där de känner att jag är närvarande och att de kan prata med mig. Flera av de som jobbar åt mig säger att de inte träffade sin förra chef lika ofta på sex år som de träffat mig under ett år och det tycker jag är ett bra betyg, säger Amanda. 

Uppskattar återkoppling 

Att gå från anställd till att ha personalansvar är ett stort steg, men här har hon haft nytta av sin tid på Ica Maxi där den sociala biten och kundkontakten var viktiga delar i arbetet. 

– Jag upplever att mina uppdragsgivare uppskattar kommunikationen och återkopplingen kring de olika jobben vi utför och även mina anställda är positiva till att de kan prata med mig om det mesta, säger Amanda. 

Med självgående arbetslag kan hon istället fokusera på att titta på jobb och lägga anbud i arbetsområdet som huvudsakligen består av Örebro, Östergötlands och Västmanlands län. Uppdragsgivare är bland andra Södra Skogsägarna, Sydved och Linköpings Skogstjänst. 

– I början var det jätte­svårt att lägga anbud när jag inte hade en aning om hur mycket killarna kunde röja i en specifik skog, så jag började ta med mig en av mina erfarna lagledare som stöd. Det är också därför jag vill röja själv, både för att det är roligt men också för att få en bättre uppfattning om det praktiska arbetet, säger hon.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 13 maj 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste