Storskaligt elröjningsprojekt redan i sommar

I dagsläget finns det ingen batteridriven röjsåg byggd för professionellt skogsarbete, men redan i sommar ska ett storskaligt linjeröjningsförsök gå av stapeln med de batterisågar som finns tillgängliga på marknaden. Beställare är Svenska Kraftnät, projektledare är konsultföretaget Ansjö och entreprenör är Svensk Skogsservice.

 

Med batteriet integrerat i röjsågens bakdel blir balansen bättre än med ett ryggburet batteri. 
– Problemet med dagens batterisågar är att de är för svaga, blir det för grova stammar så stannar klingan helt enkelt. I dag röjs ledningsgator med 6-8 års intervall, det kanske man måste se över tills utvecklingen av sågar kommit ikapp, säger Joakim.


Svensk Skogsservice, med huvudkontor i dalsländska Ed, är en av landets största och ledande aktörer inom skogsvård. Företagets grundare och vd Joakim Gustafsson ser vissa fördelar med batteridrivna röjsågar, och har genomfört ett par mindre projekt med dessa, men han är överraskad över hur snabbt efterfrågan ökat. Uppdraget de står inför nu omfattar 228 hektar kraftledningsröjning i Västsverige, och redan nu finns flera uppdragsgivare som vill ha röjt med batterisågar. 

Efterfrågan på röjning med batterisågar i kraftledningsgator har ökat kraftigt på kort tid, vilket överraskat både maskintillverkare och entreprenörer. 
– Man kan fråga sig om det är för att det är politisk i ropet just nu eller om det finns ett konkret syfte, säger Joakim Gustafsson, vd för Svensk Skogsservice. 

Halva tiden 

– Det är inte ungskogsröjningen som driver på frågan utan framförallt kraftledningsröjningen. Vid en offert som jag lämnade nyligen, där man egentligen inte efterfrågade batteriröjning, gjorde jag själv bedömningen att objektet var mycket lämpligt för det då det var bilväg genom stora delar av området. Där bedömde jag att vi skulle kunna köra batterisåg till 50 procent, och det var lite så jag trodde att det skulle börja, att man kanske kör halva tiden var med batteri och bensin och inte att det skulle bli 100 procent batteri direkt, berättar Joakim. 

Han är inte helt främmande för konceptet, men då tekniken inte riktigt håller måttet i dagsläget används batterisågar bara i enskilda fall.

– Vi har använt batterisågar vid jobb nära hästgårdar och bebyggelse, där de har gjort att vi kunnat börja någon timme tidigare på morgonen utan att störa lika mycket. I ett annat projekt röjde vi inför en utgrävning vid ett vägbygge, men det stora problemet med de sågar som finns på marknaden i dag är att de är för svaga för professionellt arbete, säger Joakim.  

Måste lösa laddningen 

Svensk Skogsservice har länge använt röjsågar från Stihl och har ett nära samarbete med företaget både i Sverige och Tyskland. 

– Jag har en ganska god uppfattning om hur teknikutvecklingen ser ut på batterifronten och proffssågar är några år bort. Det vi jobbar med i dag är trädgårds­maskiner, det tycker jag att man ska vara tydlig med, säger Joakim. Stihl och husqvarna har batterier som man bär på ryggen, men vi har inför det här jobbet efterfrågat sågar med lösa batterier som man sätter i sågen för att det ger en bättre balans.  

Batterisystemet som Joakim efterfrågar innebär att man kommer få jobba med maskiner från Husqvarna. Systemet har flera fördelar, men också en rad utmaningar som måste lösas innan de fem röjarna som ingår i projektet kan inleda arbetet i början på sommaren. Totalt räknar Joakim med att det kommer behövas 70 batterier för att kunna arbeta åttatimmarspass.  

– Vi har valt att förlägga arbetet till de varmaste månaderna för att inte tappa batterikapacitet, förklarar Joakim.

Men innan jobbet börjar har han just nu flera frågor på bordet. 

– Till att börja med var det svårt att överhuvud­taget få fram så många batterier som vi behöver, men det ser ut att lösa sig. Sen är det frågan om hur vi ska kunna ladda alla dessa batterier när vi ligger ute på jobb och bor i stugor eller liknande. Det är inte bara en fråga om elektrisk kapacitet utan också om säkerhet då batterierna kan ge ifrån sig farliga gaser vid laddning och brand, säger han. Sen är det också frågan om vad vi gör ifall det inte går, ifall maskinerna inte håller för långa arbetsdagar och grova dimensioner, säger Joakim. 

Se över arbetstekniken 

Även i lokalerna i Ed skulle den elektriska kapaciteten behöva uppgraderas och det skulle också kräva mer jobb av någon i arbetslaget som sköter laddningen. 

– Vi tankar ju upp sågarna i slutet på arbetsdagen för att vara klara till nästa förmiddag och på samma sätt måste batterierna vara laddade. I det här fallet blir det jag som sköter den biten, men ska man jobba på det här viset i framtiden så kommer det innebära att någon får jobba en timme utöver ordinarie arbetstid och det är något som den personen kommer behöva få ersättning för, säger Joakim.

När det gäller arbetstekniken och ergonomin finns det också en del att tänka på. 

– En bensindriven såg blir ju lättare allt eftersom tanken töms, men med en batterisåg har du en konstant vikt som du bär omkring på. Ett batteri räcker kanske 45 minuter till en timme och jobbar man då långt ifrån bilen kan man behöva bära med sig ett antal batterier i en ryggsäck. Här får vi titta på hur man lägger slagen och om man kanske kan jobba på ett sätt där man kan lägga ifrån sig ryggsäcken med batterier och flytta med sig den allt eftersom. Vi har i regel en kille som går ut och flyttar fram bilen vid ledningsröjning, så det kanske finns möjligheter där, att man hämtar laddade batterier från en släpvagn med laddstation eller liknande. 

Än så länge är man fortfarande i planeringsstadiet inom projektet, men Joakim ser fram emot det. Han tror också att hans fyra anställda som ska vara med i projektet kommer tycka att det blir spännande.

– Jag är nog den som är mest nervös, skrattar han. Jag pratade med killarna via videochatt och de verkar lugna. De är rutinerade, men det blir nog roligt för de att få testa på något nytt. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 30 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste