Sveaskog hoppar av skoglig informationskampanj

Initiativet Svenska Skogen, som finansieras av landets skogsägare genom en avgift på sålt virke, jobbar med att informera allmänheten om svenskt skogsbruk. Kampanjerna har kritiserats för att ge en förskönande bild av trakthyggesbruk och nu meddelar Sveaskog att man inte förlänger sitt avtal efter 2022.

Enligt Sveaskogs tf vd Per Matses ska bolaget satsa på kommunikation utifrån sin kärnverksamhet, skogsbruket. Foto: Sveaskog

Statliga Sveaskog har varit i kraftigt blåsväder i den senaste tidens skogsdebatt och sparkade även sin vd Hannele Arvonen tidigare i år, då man inom ledningen inte kom överens om bolagets nya inriktning.

Om det är den senaste tidens ”badwill” som fått Sveaskog att lämna informationskampanjen Svenska Skogen är oklart. Iett pressmeddelande uppger man dock att bolaget istället ska satsa på egen kommunikation kring sin nya, mer hållbara inriktning med fokus på klimatanpassning, biologisk mångfald och ökad tillväxt i skogen.

– Vår nya inriktning innebär att vi kommer att prioritera kommunikationsinsatser utifrån vår egen kärnverksamhet, skogsbruket. Efter en process under hösten har vi nu beslutat att lämna initiativet, säger Per Matses, vd för Sveaskog.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 08 april 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste