”Det märks att fler är ute i skogen”

Avestavagnen som tillverkat ATV-vagnar i över 20 år är i dag en av marknadsledarna inom skogs- och flakvagnar. Nedgången som man väntade sig i spåren av pandemin uteblev och istället satsar man nu med ett förnyat produktutbud och stärkt återförsäljarnätverk. 

 

I fabriken tillverkas ramdelar, kranar och andra metallkomponenter från grunden. På monteringslinjen växer en av de omkring 100 kranvagnar fram som Avsetsvagnen bygger varje år, men kapaciteten i lokalerna är fyra gånger så hög enligt vdn Pernilla Lindberg Eriksson. Foto: Björn Schubert


Från tillverkning i ett ett garage har Avestavagnen under drygt 20 års tid vuxit till ett fullskaligt industriföretag och ingår i dag i Unimet-koncernen, där man tillverkar skogsvagnar, flakvagnar och diverse tillbehör till fyrhjulingar. Företaget tillverkar de flesta komponenter själv i den egna svets- och plåtverkstaden. Det man köper in är framförallt delar till el- och hydraulik och det är i materialförsörjningen som man märkt av pandemin mest.
 

Med en ny delägare har man i år gjort något av ett omtag, där man sett över sina färdiga paketlösningar och även ändrat färgsättning på vagnarna som nu heter Forester och Ranger.

Dippen uteblev

– Vi märkte tydligt att fler stannade hemma på gården och jobbade mer själva i sina skogar. Dippen som vi trodde skulle komma, den kom aldrig, och efter att ha dragit i handbromsen fick vi istället gasa på igen när efterfrågan på vagnar var fortsatt hög. Då var det istället svårt att få tag på komponenter och det har varit en utmaning för oss, berättar Pernilla Lindberg Eriksson, vd för Avestavagnen. 

Samtidigt har man fått en ny delägare i det svenska ingenjörsföretaget Exectric AB, med vilka man planerar ett långsiktigt samarbete för att utveckla Avestavagnen och utbyta kompetenser. Även produktprogrammet och återförsäljarnätverket får en uppfräschning i vad man ser som en sorts omtag för ökad kundnytta. 
 

Utrustningsnivåerna sträcker sig från standard till complete, och färdiga vagnar i olika utföranden står på rad för leverans till återförsäljare och kunder.

Korta ner ledtider

– Tidigare har vi jobbat efter principen ”bygg din vagn som du vill”, och det kan man förstås fortfarande göra, men det skapar också längre ledtider och leveranstider jämfört med standardvagnarna. Utifrån statistik kring vilka vagnar med vilka kombinationer av utrustning vi har byggt mest genom åren har vi nu tagit fram nya paket, baserade på våra två olika ramtyper. På så vis kan vi korta ledtiderna och även göra det lättare för kunder som kanske köper sin första vagn och inte riktigt vet vilken utrustning de ska ha, säger Pernilla och fortsätter:

– Något vi har sett är ramstyrning som många kunder tror att de inte behöver, men så kommer de ut i skogen och märker att ” fasen också, varför valde jag bort det”. Därför har vi nu lagt till det i alla våra paket, för vi vill helt enkelt erbjuda den bästa vagnen till den lilla brukaren.   

Ansiktet utåt 

Man har också satsat på en närmare relation med återförsäljarna. 

– Vi har sett över vårt återförsäljarnätverk för att hjälpa de att bli mer aktiva och stärka deras relation till slutkunden. De är vårt ansikte utåt och det är genom återförsäljarna vi vill synas, så att vi kan fokusera på det vi är bäst på, att bygga vagnar, säger Pernilla. 

Vagnarnas design och färgsättning har ändrats från de ”traditionella” blå kranarna och röda griparna till en mörkblå kran med grön grip, ackompanjerad av svart-gröna slangskydd. Även beteckningarna har ändrats och centrumbalksramarna som tidigare hette MS34 och MS42 heter nu Forester, medan vagnarna med det större och mer vridstyva chassit som tidigare hette MS38 och MS48 nu går under namnet Ranger. Utrustningsnivåerna är Standard, Plus, Pro och Complete. 

– Det finns de som tycker att det är synd att vi har bytt färger, både inom och utanför företaget, men det är också många som gillar den nya looken, säger Pernilla. 

Kapacitet att växa 

Fabriken i Avesta tillverkar i dagsläget runt 100 kranvagnar per år, men kapaciteten är betydligt högre än så och man har också börjat titta utanför Sveriges gränser för att växa. 

– Vi har sålt vagnar till länder som Finland, Norge, Tjeckien, Kanada och England. Det vi ser är att den nordiska marknaden är mer mogen för den här tekniken, där fyrhjulingar i dag används som arbetsfordon på alla möjliga sätt av självverksamma gårds- och skogsbrukare. Man har även insett fördelen med att lägga lite extra pengar på kvalitet, och dit har inte andra marknader riktigt kommit än, menar Pernilla. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 29 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste