”Här får kunderna testa vad de får för pengarna”

Lantmännen Maskins skogscentra i småländska Värnamo hann knappt invigas innan corona slog till och alla planer på event grusades. Trots att pandemin satt käppar i hjulen för verksamheten har anläggningen, som specialiserat sig på kundanpassning, fått mycket positiv feedback från de besökare som ändå varit där under de första 1,5 åren.  

 

I denna Valtra A114, som körs av Algot Sandahl, har man byggt speciella fästen till kranspakarna med bockade hydraulrör och anpassad slangdragning för maximalt utrymme i hytten. Detta är bara ett exempel på alla kundanpassningar som görs på skogscentrat i Värnamo.  Foto: Björn Schubert


Som första maskinhandelsfirma i Sverige valde Lantmännen Maskin att satsa på ett kompetenscentrum för skog, med en strategisk placering längs E4 i Värnamo. 1,5 år har gått sedan den storstilade invigningen och många ekipage har, trots pandemin, lämnats över till skogsägare, entreprenörer, parkförvaltningar och andra kunder över hela landet. 
 

För Valtratraktorer med steglös transmission och smarttouch-armstöd fick Algot verkligen använda sin kreativitet. För en bra lösning med infästning av kranspaken tog han hjälp av en firma som 3D-printade en ny plastdetalj på armstödet.

Kunder kan testa

Algot Sandahl är ansvarig för utvecklingen av kundanpassningar, har hand om kundbesök och jobbar även till viss del med kundanpassningar i anläggningens verkstad. Han har varit med från start och ser mycket positivt både på satsningen, på jobbet man gör på kompetenscentret och på den feedback man fått från kunder.

– Det blir som en minimässa där man kan styra vad man vill visa kunderna och hjälpa dem i sina val. Många vet inte ens vilka utrustningsalternativ som finns, och då är det väldigt bra att kunderna kan testa olika system hos oss, säger han. De som tar steget och faktiskt åker hit är väldigt positiva och lämnar sällan anläggningen tomhänta. 
 

På anläggningens terrängbana kan olika ekipage testköras. 
– Det är bättre om kunden upptäcker saker här innan köp än när man fått hem ekipaget, säger Algot.

Mer kundanpassningar

Både traktorer och skogsvagnar har utvecklats mycket och på skogscentrat har man specialiserat sig på kundanpassningar, där man jobbar i nära samarbete med företaget Ölmstad Smide utanför Jönköping. Företaget bygger bland annat bakrutekilar, hasplåtar och hydrauliska lösningar. 

I Lantmännen Maskins egen verkstad finns en avdelning dedikerad enbart för kundanpassningar av traktor- och vagnsekipage för hela Sverige. En verksamhet som utöver Algot sysselsätter en mekaniker på heltid.

– Det är större fokus på kundanpassning, tillbehör och extrautrustning, bland annat för att få bättre ergonomi. Köper man nytt kanske man går över till att köra långa heldagarspass och då tänker man lite mer på sig själv, säger Algot.   
 

I anläggningens verkstad jobbar en mekaniker på heltid med kundanpassningar och även Algot hoppar in ibland. Här kundanpassas Örebro Kommuns nya ekipage, en process som tar cirka en vecka.

Egen terrängbana

Inne i visningshallen, som när pandemin tillåter även ska användas som samlingslokal, kan besökare titta på skogsvagnar från Kesla och Moheda och olika redskap som stegmatare och energiklippar. Det finns också en kallhall för lager och större visningar, en utegård där traktorerna står samt en egen terrängbana där kunder kan testköra olika ekipage.  

– Jag är väldigt nöjd med vår testbana, säger Algot. Den är varken för lätt eller för svår och det går att anpassa nivån utifrån förarens erfarenhet där de får testa olika funktioner som exempelvis ramstyrning, och även lastning med olika vagnar. 

Olika alternativ 

Något som enligt honom är vanligt är att kunder står och väger mellan olika prisnivåer när det gäller utrustning och tillval.

– Ofta slutar det med att kunden väljer det dyrare alternativet. När de väl gör en investering så vill de inte snåla på de där sista kronorna och sedan ångra sig. Det är det som är så bra med vår anläggning, att de verkligen får prova på vad de får för pengarna, säger Algot. 

Han hoppas att man snart kan anordna lite event på anläggningen, så att skogscentrat får användas fullt ut som det var tänkt. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 01 mars 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste