Jämtländsk kraftvärme kan ge grönt flygbränsle

Genom att blanda koldioxid från det med skogsbränsle drivna kraftvärmeverket i Östersund med vätgas kan ett nytt, grönare flygbränsle tillverkas. En produktionsanläggning kan vara på plats redan om fem år.

Med 9-16 gram koldioxid per MJ bränsle ger flygbränslet från Jämtkrafts värmeverk upp till 86 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med fossila alternativ. Foto: Jämtkraft

Mycket kan göras av skogliga restprodukter, till och med av den koldioxid som kommer ur skorstenen hos Jämtkrafts kraftvärmeverk i Östersund. Tillsammans med IVL svenska miljöinstitutet, Chalmers och Lunds universitet har energibolaget undersökt möjligheten att tillverka ett klimatsmart flygbränsle.

Goda förutsättningar

– Resultatet visar att det finns goda förutsättningar för att producera förnybart flygbränsle i Östersund till ett konkurrenskraftigt pris jämfört med andra förnybara flygbränslen. Det beror på att vi kan integrera produktionen med vårt befintliga biobränsleeldade kraftvärmeverk. Vi utvärderar och planerar dessutom möjligheten att bygga ett nytt kraftvärmeverk, då kommer vi att ha ännu bättre förutsättningar för att producera förnybart flygbränsle, säger Ulf Lindqvist, enhetschef Värme Jämtkraft i ett pressmeddelande.

Förnybart ursprung

Flygbränslet framställs genom att fånga in koldioxid i värmeverkets skorsten, därefter tillsätts vätgas från förnybar el. Koldioxidutsläppen för flygbränslet, som kommer utgöra omkring 40 procent av bränsletillverkningen, blir enligt Jämtkraft upp till 86 procent lägre jämfört med fossila alternativ. Övriga 60 procent blir förnybar bensin och diesel.

– Det är viktigt att poängtera att resultaten gäller för förhållanden här vid kraftvärmeverket i Östersund och resurseffektiviteten och hållbarheten hos bränslet beror på flera faktorer, bland annat att alla råvaror redan finns på platsen, att inkommande strömmar av el och koldioxid är av helt förnybart ursprung, och att vi har en effektiv processintegration, säger Anton Fagerström, projektledare och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Regional utveckling

Målet med projektet är en storskalig produktionsanläggning i Östersund om fem år.

– Vi kommer nu att gå vidare med att utreda praktiska förutsättningar och eventuella partnerskap i syfte att kunna erbjuda förnybart elektorbränsle som kan bidra till klimatomställning, regional utveckling och god lönsamhet för Jämtkraft, säger Andreas Gyllenhammar som jobbar med hållbarhetsfrågor vid Jämtkraft.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn.s@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 18 februari 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste