Ökad trygghet med förlängd garanti

Skogsmaskinstillverkaren Rottne förlänger nu sin garanti för nya maskiner till 3 000 timmar för att ge maskinkunder en ökad trygghet. Det är en ökning med 1 000 timmar jämfört med tidigare garantivillkor.

Rottne har genomfört förbättringar i sin tillverkningsprocess och höjer nu garantin från 2 000 till 3 000 timmar på nya skogsmaskiner. Foto: Rottne

– Det handlar om att visa ansvarstagande samtidigt som det genererar extra köptrygghet hos våra kunder, säger Arne Isaksson, försäljnings- och marknadschef på Rottne i ett pressmeddelande.

Höjd kvalitet

Rottne uppger att det ligger mycket utvecklings- och förbättringsarbete bakom beslutet. Efter att, som man uttrycker det, ha ”arbetat bort” eventuella driftstörningar tror man sig nu kunna erbjuda kunderna en ökad trygghet.

– Bakom våra nya garantier ligger en allmän strävan om höjd kvalitet. Det är mycket tid och energi som har lagts ner för att säkra våra tillverkningsprocesser, säger Arne Isaksson.

Markant förbättring

Rottnes nya grundgarantier innebär att företaget de 3 000 garantitimmarna utför kostnadsfria byten av delar som gått sönder på grund av antingen tillverknings- eller materialfel.

– Tidigare har garantin varit 2 000 timmar för själva delen och upp till 1 000 timmar för arbetet, så det är en markant förbättring, säger Arne Isaksson. Nu kompenserar vi maskinägaren för arbetet som det tar att byta delen upp till 3 000 timmar. Vi står också för resekostnaden för serviceteknikern, upp till 30 mil per garantifall, fram till att maskinen har arbetat 500 timmar.

Inte drabba kunden

Även den första servicen är nu mera ”on the house” för Rottnes maskinkunder.

– Vid köp av en ny maskin täcker vi upp för den arbetskostnad som serviceteknikern har. Vid den första servicen upptäcks ibland saker som behöver efterjusteras och det ska inte kunden behöva betala för, förklarar Arne Isaksson.

Enligt Rottne så innebär de nya garantivillkoren att man höjer garantierna till samma höga standard som företagets maskiner håller, vilket är en del i det ständigt pågående utvecklings- och förbättringsarbetet.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn.s@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 20 november 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste