Prisad film om asp

”Aspen” är en film som producerats för Skogforsk som en del i den interaktiva rådgivningssajten Skogskunskap.se. Det är också filmens interaktivitet som är en av anledningarna till att den vunnit publishingpriset.  

Filmen "Aspen" om aspens betydelse för biologisk mångfald och om hur man bäst skapar naturhänsyn för asp belönas med publishingpriset. Foto: Henrik von Stedingk/FSC Sverige

Bitzer Productions AB är mediebolaget bakom filmen ”Aspen” som tagits fram på uppdrag av Skogforsk till hemsidan Skogskunskap.se, och som belönats med Publishingpriset för sin ljudmix, sitt vackra filmfoto och sin interaktivitet, som av juryn bedöms som nyskapande.

Öka kunskapen

Filmens syfte är att öka kunskapen, dels om aspen som träd, men också om den mångfald av arter som är knutna till den och om hur man på bästa sätt tar hänsyn till asp i skogsbruket. Medverkar gör bland andra insektsexperten Bengt Ehnström samt Forskarna Jan-Olov Weslien vid Skogforsk och Lena Gustafsson vid SLU.

Sprida forskningsresultat

Hittills har filmen över 7 000 visningar.

– Jättekul att så många redan har sett den, och jag hoppas att priset kan skapa mera uppmärksamhet runt det här vackra, viktiga och spännande skogsträdet, säger professor Jan-Olov Weslien vid Skogforsk i ett pressmeddelande.

Forskaren Lena Gustafsson har genom SLU-projektet Smart Hänsyn bidragit till att ta fram den kunskap som i dag finns kring naturhänsyn om asp.

– Jag tycker att film är ett väldigt bra sätt att sprida forskningsresultat, säger hon. Vi har jobbat med målgruppsanpassning och försökt väcka nyfikenhet, och det här är ett bra kvitto på att vi lyckats, säger hon.

Fakta om Publishingpriset

Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för med nio olika filmkategorier. Sedan 1990 har priset delats ut och anses vara Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.

Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter. Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX-designers. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier. Bedömningskriterierna och juryns rangordningspoäng är offentliga.

”Aspen” fick i juryns bedömning 98 poäng av 100 med motiveringen "För bra ljudmix, vackert filmfoto och nyskapande interaktivitet".

Källa: Skogforsk

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn.s@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 12 november 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste