TEKNIK: Skördaren som går sin egen väg

TEKNIK: Med stegmatat aggregat, snål motor med låg effekt och nästan helt befriad från elektronik bryter Kranmans nya gallringsskördare den rådande trenden mot allt mera avancerade och påkostade maskiner.

Med sin osedvanligt enkla och robusta konstruktion går Kranmans nya beståndsgående skördare mot strömmen i branschen.     Foto samtliga bilder: Pierre Kjellin

För drygt fyra år sedan påbörjade familjeföretaget Kranman arbetet med att utveckla en egen beståndsgående skördare.

– Vi hade lanserat vår kombimaskin, och när vi körde med den kände vi att en kombimaskin aldrig kan bli annat än en kompromiss mellan en skördare och en skotare. Därför valde vi att börja ta fram en renodlad skördare och samtidigt sluta sälja vår kombimaskin, berättar Björn Blixt som driver Kranman tillsammans med sin far och sin bror.

Enkel och robust

I utvecklingsarbetet valde de att gå sin egen väg, och fullt ut fokusera på behoven och resurserna hos den tilltänkta målgruppen – självverksamma skogsägare. Kranmans första skördare skulle vara så enkelt och robust uppbyggd som möjligt och ha ett konkurrenskraftigt pris, för att därigenom bli en långlivad maskin som är lätt att använda, serva och reparera:

– Den har mekanisk insprutning, men ingen elproportionell hydraulik, utan all hydraulik är servoassisterad. Sedan har vi vanliga elektriska on-off-funktioner – ström till eller från – och det är mycket driftssäkrare än elproportionell styrning, förklarar Björn Blixt.

Ingen commonrail 

Instrumenteringen är analog och manöverfunktionerna i hytten är mekaniska eller elektriska, allt för att göra maskinen så driftssäker och lättskött och enkel att reparera som det bara går, förklarar en av Kranmans delägare Björn Blixt.

För att hitta en så driftssäker och enkel motor som möjligt så valde man en fyrcylindrig 1,5 liter stor dieselmotor med mekanisk bränslepump från Kubota, som ger 25 hästkrafter och ett vridmoment på nästan 100 newtonmeter.

– Anledningen till motorstorleken är att vi därigenom uppfyller utsläppskraven utan att behöva använda oss av adblue-rening och en dyrare och mera avancerad commonrail-dieselmotor.

Maskinen har fyra hydraulpumpar – en konstanttryckspump till aggregatet, två hydrostater – en till bak- och en till framhjulen och en kugghjulspump till kranen och styrningen. Avverkningsaggregatet från Jobo är stegmatat:

– Ett rullmatat aggregat skulle kräva en motoreffekt på minst 70 hästkrafter. Och vi vill att maskinen ska kunna klara ett träd med en diameter på upp till 30 centimeter utan problem.

Inga datorer 

Björn Blixt, som äger och driver Kranman tillsammans med far och bror.

Hytten är designad för att ge maximal runtomsikt. Spakarna sitter i armstöden och är hydraulservostyrda – för driftssäkerheten och enkelheten.

– Sedan har vi vanliga elektriska on-off-funktioner – ström till eller från – och det är mycket driftssäkrare än elproportionell styrning.

Utöver skördaraggregatet, som är datorstyrt, så sitter det ingen dator i basmaskinen i Kranmans nya skördare. Det sitter fem reläer och elva säkringar i maskinen.

– Så den är väldigt enkel att skruva i. Om du köper en sådan här maskin om tio år och har grundkunskaperna om maskiner och motorer så kan du serva den och felsöka och reparera den utan en dator och utan att ha några djupare kunskaper i elektronik.

 

FAKTA Kranman 620S/(520S) 

Enkelt och lättöverskådligt: Driften av de främre hjulen fördelas ut via en drivrulle.

Motor: diesel: Kubota (Bensin: Vanguard) . Effekt: 25 (37) hk. Vridmoment: 93 (68) Nm. Max arbetsvarv: 2300 (3600) rpm

Transmission: Hydrostatisk

Bromssystem: Automatisk lamellbroms fram och bak

Elsystem: 12 V, batteri 71 Ah, generator 40 A (20 A)

Hjuldimensioner: 400/55-22.5" fram och 400/60-15,5” bak

Bränsletank: 70 l

Vikt: 4050 (3950) kg

LxBxH: 560x167x290 cm

Kranlängd: 5,4 m

Max fälldiameter: 30 cm

 

Artikeln publicerades onsdag den 02 september 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste