Motorvägsbron som byggs till hälften i trä

När en ny sträckning av E6 norr om Oslo ska korsa sjön Mjøsa så kommer den nya bron att byggas till drygt hälften i trä.

Så här är den nya bron för E6 över sjön Mjøsa 13 mil norr om Oslo tänkt att se ut.          Foto: Besix

E6 är en av Norges viktigaste vägförbindelser och vid sjön Mjøsa vid samhället Moelv ska den nuvarande dryga 1,3 kilometer långa bron med två körfält ersättas av en ny motorvägsbro med fyra körfält.

Det vinnande förslaget till ny bro över Mjøsa är en 1,6 kilometer lång bro som består av både trä och betong. Bropelarna och grundplattan är betong medan brospannet är i trä och bär upp vägbanan i betong. Det innebär att cirka 60 procent av den nya motorvägsbron kommer bestå av trä och resten av betong.

Bygget är beräknat att kosta dryga 2,55 miljarder norska kronor och ska vara färdigt 2025. Bakom det vinnande bidraget står en joint venture bestående av belgiska företaget Besix och italienska Rizzani de Eccher vilka också ska bygga bron i samarbete med norska partners.

Brobygget omfattar en 1350 meter lång motorvägsbro samt 11 kilometer anslutande motorväg på västra sidan av Mjøsa.

Pierre Kjellin
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktion@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 11 augusti 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste