Så når mer tyskt barkborrevirke Kina

Genom att frakta som styckegods istället för i container med båt har man ökat transportkapaciteten till Kina för barkborrevirke i en av Tysklands hamnar.

Bilden är från Göteborgs hamn.               Foto: Göteborgs hamn

I juli var det premiär för båtfrakt av virke lastat som styckegods (break bulk) i stället för som brukligt i container i hamnen i Nordham väster om Hamburg i norra Tyskland. Det var det tyska virkeshandelsbolaget Claus Rodenberg Waldkontor som på detta sättet lyckats öka transportkapaciteten för de stora volymer barkborreskadat granvirke som man exporterar till Asien.

Claus Rodenberg Waldkontors första skeppslast med barkborrevirke lastat som styckegods bestod av 30 000 fastkubikmeter virke som lastats på Panamaregistrerade Glorius Kauri. Lastningen pågick under totalt sex dagar.

Fördelen med att frakta virket som styckegods istället för i containrar är att man kan lasta mer virke per fartyg. Nackdelen är att virket måste behandlas mot barkborrarna innan det lastas på fartyget.

Källa: tidningen Forstpraxis

Pierre Kjellin
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktion@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 04 augusti 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste