Forskare dömer ut skogsbaserat flygbränsle

Sveriges satsning på flygbränsle tillverkat av restprodukter från skogen döms ut av forskare vid Chalmers, som istället menar att vätgasbaserad metanol, som flera andra EU-länder nu satsar på, är lösningen.

Att tillverka flygbränsle med rester från skogen som råvara, som Sveriges politiker pekat ut som en lösning för att minska flygtrafikens koldioxidutsläpp, döms ut av forskare vid Chalmers.

Flera forskare vid Chalmers tekniska Högskola pekar ut metanol tillverkad av vätgas som ett hållbarare alternativ till växtrester som råvara vid flygbränsleproduktion. Flera länder i Europa, däribland Island, Tyskland och Danmark, satsar på vätgasbaserad metanol som en ersättning till det fossila flygbränslet. 

Dinko Chakarov är professor i fysik vid Chalmers.
Foto: Peter Widing/Chalmers

– Svenska politiker satsar på biobränslen från skogen vilket är helt galet. De generar mycket koldioxid och dessutom kommer efterfrågan på biobränsle minska i takt med att utvecklingen av vätemotorer går framåt, säger Dinko Chakarov som är professor i fysik vid Chalmers i en intervju med Sveriges Television. Han har lett ett fyraårigt nordiskt projekt om elektrobränslet metanol.

Den tillverkningsprocess som bland annat tyska och danska aktörer använder för att tillverka metanol från vätgas är en tvåstegsprocess där vätgas framställs med elektricitet och vatten. Vätgasen blandas sedan med koldioxid i en reaktor där i en process där slutprodukten kan bli bland annat metan, metanol eller syntetisk bensin.

Det statliga forskningsinstitutet RISE är en av de aktörer i Sverige som satsat på utveckling av flygbränsle tillverkat av skogsrester.

Att använda metanol som flygbränsle som tillverkats av vätgas är en flera decennier gammal idé och kring millennieskiftet fanns det ett EU-finansierat forskningsprojekt om detta som hette ”Cryoplane”.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 28 juli 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste