"Motorn går i stort sett aldrig tungt"

Med nykomlingen 8H GTE har Logset nu världens två första hybriddrivna skördare och världens kraftfullaste skördare. Vi har tittat och lyssnat på en finsk katt som sägs spinna jämnare än någon annan artfrände i avverkningsskogen.

Hybriddriften hos Logset 8H GTE jämnar ut varvtals- och belastningstopparna, vilket ger en maskin som går tystare.
Foto: Pierre Kjellin

När finska Logset 2016 lanserade sin slutavverkningsskördare 12H GTE Hybrid så var den både världens kraftfullaste skördare och världens första kommersiellt tillverkade skördare med hybriddrift.

Nu lanserar Logset en hybriddriven lillebror – 8H GTE Hybrid, en 23-tonnare för slutavverkning och grövre gallringar. Skogsaktuellt var med när maskinen visades i ett barkborreangripet bestånd strax utanför Örebro.

Då kickar elmotorn in

Det man slås av när man hör maskinen är att den går ovanligt tyst och att motorn jobbar i ganska jämna varvtal.

– I en slutavverkning ligger motorn oftast och jobbar vid runt 1350-1400 varv per minut. Så motorn går i stort sett aldrig tungt, förklarar Andreas From som är försäljningschef för Logsets nya svenska försäljningsbolag. 

Andreas From är chef för Logsets nya svenska försäljningsbolag. Intresset för Logsets nya hybriddrivna skördare är stort, säger han.

Direkt på svänghjulet vid dieselmotorn så sitter elmotorn och generatorn, som via pumpväxeln driver hydraulpumparna och drivlinan. Så fort dieselmotorn belastas till över 50 procent så är elmotorn med och driver maskinen, förklarar Andreas From:

– Och så fort motorn går med lägre än femtio procents belastning så laddar generatorn elmotorns batteri. Det finns inget läge där det enbart är elmotorn som driver – maskinen är alldeles för stor för att bara klara sig med eldrift.

Tillsammans med elmotorn blir 8H GTE Hybrid en väldigt stark maskin, menar Andreas From:

– Även om du kör i en slutavverkning med riktigt grova träd så kör du normalt aldrig slut på ström, och du har alltid kraft så det räcker. Med full effekt så har du upp till 422 hästkrafter. Enbart dieselmotorn ger 300 hästar.

Snålare med dropparna

Detta visar sig också i märkbart lägre dieselförbrukning, säger Andreas From:

– Vissa maskiner vi har mätt förbrukningen på ligger mellan tjugo och trettio procent lägre jämfört med en konventionell maskin. Vi har gjort en mätning med den här maskinen. Den som körde låg på 0,7 i medelstam och låg på 0,27-0,30 liter diesel per kubikmeter. Medan den jämförande maskinen utan hybridteknik låg på 0,35 liter diesel per kubikmeter. 

Logset är fortfarande ensamma i världen om att erbjuda skogsmaskiner med hybriddrift, däer dieselmotorn assisteras av en elmotor.

Men maskinen kräver nästan slutavverkningsskog för att komma till sin rätt, menar Andreas From:

– Kör du med den i en första- eller andragallring så går motorn så lätt att den nästan aldrig behöver aktivera eldriften.

Pierre Kjellin
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktion@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 01 maj 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Undantag från bygglovsplikt för ekonomibyggnader

Juristen har ordet: Enligt 9 kap. 3 § plan och bygglagen (PBL) krävs inte bygglov för en ekonomibyggnad avsedd för bland annat skogsbruk om åtgärden vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Även åtgärder som innebär att dessa byggnader byggs till är undantagna från bygglov. För den skogsbrukare som är i färd med att nyttja sommarledigheten för att uppföra en ekonomibyggnad till sin verksamhet och som lutandes på den nyss nämnda bestämmelsen inte ansöker om bygglov för åtgärden gäller det dock att vara vaksam.

 

Kommentera