Här utvecklas kanske nästa generation drivare

Ska Komatsu X19 bli nästa generation drivare? Vi har tagit en titt på den virtuella versionen av maskinen och tittat närmare på forskningsprojektet.

Prototypmaskinen som testas i fält – X19 – är baserad på en Komatsu-maskin.   Foto: Skogforsk

Den fysiska maskinen kör just nu i skogarna någonstans i Mellansverige, så Skogsaktuellt fick nöja sig med att provsitta bakom spakarna på den virtuella versionen – en körsimulator i Skogforsks lokaler i Uppsala.

Projektledaren Rikard Jonsson tar på sig de virtuella glasögonen när han ska demonstrera den virtuella drivaren, som i det fönsterlösa rummet hos Skogforsk i Uppsala syns i form av ett förarsäte med spakar och knappsats, en instrumentbräda. Och datorskärmen där man ser maskinen i körning.

– Den virtuella drivaren är väldigt lik Komatsu X19.

Baserad på en skotare

Den verkliga fullskaliga versionen av drivaren är byggd på en Komatsu 895-skotare. Maskinen heter X19 och är ett hopplock från Komatsu/Valmet; den har Valmet 941:ans kran och svängkransen kommer från en Valmet 911. I stället för vanligt lastrede har den ett svängbart lastrede.

X19 hade ett kombiaggregat när den kom från fabriken. Aggregatets kvistknivar, som är betydligt grövre än på ett vanligt skördaraggregat, gjorde att det blev för klumpigt och för dålig precision när man jobbade med det. Så efter en tid byttes det ut mot ett skördaraggregat och en grip som kan skiftas snabbt tack vare snabbfästen, berättar Rikard Jonsson.

Läs även: Snart avgörs drivarprototypens framtid

Behöver man använda sig av både en virtuell och en fysisk maskin när man utvecklar en ny skogsmaskin?

– Nej. Man kan konstruera en ny maskin utan att ha en fysisk prototyp. Just i det här fallet så har utvecklingen gått åt andra hållet.

– Simulatorn är ett tacksamt sätt att studera ny teknik, nya metoder. Det första naturliga steget idag är att bygga en simuleringsmodell och räkna på de olika arbetsmomenten – bedöma hur arbetet ser ut och hur lång tid de olika arbetsmomenten tar. Och om det ser positivt ut efter det steget så tar man näste steg och bygger en maskinsimulator, som den vi har här. Med en simulator kan man testa väldigt kostnadseffektivt. 

Rikard Jonsson på Skogforsk gläntar på dörren till det fönsterlösa rummet där den virtuella drivaren (körsimulatorn) står. På skärmarna i bakgrunden kan man följa den virtuella drivaren i körning – inifrån hytten samt från utsidan.
Foto: Pierre Kjellin

Varför är branschen fortfarande intresserad av att utveckla en drivare?

– Dels är det nog att man ser en potential hos drivaren att kunna sänka drivningskostnaderna. Drivaren ger också utrymme för föraren att friare disponera körningen på hygget eftersom den skotar bort virket på en gång.s

Hur står sig drivaren X19 jämfört med tvåmaskinsystemet i era tester?

– Vi har sett att drivningskostnaderna varit väldigt lika. Vilket inneburit att maskinen inte är bättre än de konventionella och då har det inte funnits underlag för att få beställningar på maskiner från kunderna – men maskinen är inte heller sämre, så vi har inte skäl att lägga ned arbetet med den. Så vi har riktat in oss på att titta på vad som går att förbättra på drivaren. Ofta är det så med ny teknik att potentialen att effektivisera är större än på en mogen teknik som tvåmaskinsystemet, som har ungefär 40 år på nacken.

Finns det något intresse för drivaren i vårt östra grannland?

– I Finland är intresset för drivaren svalt. Generellt så vill man ha något mindre maskiner i det finska skogsbruket. Signalerna vi har fått hittills är att finländarna inte verkar vara så intresserade av en slutavverkningsdrivare.

Läs även: Snart avgörs drivarprototypens framtid

En av datorskärmarna på väggen intill körsimulatorn som visar hur det ser ut inifrån hytten när den virtuella drivaren körs
Foto: Pierre Kjellin

Pierre Kjellin
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktion@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 03 februari 2020

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste