Här är enda laddhybrid-suven med el-dieseldrift

Mercedes har nyligen lanserat laddhybridversioner till två av sina suvar, varav en är i princip marknadens enda suv där elmotorn jobbar tillsammans med en dieselmotor.

Mercedes GLE, 2020 års modell.   Foto: Mercedes-Benz

Allt fler biltillverkare lanserar suvar med elhybriddrift och Mercedes blev tidigare i vinter först med att lansera en suv med en hybridsdrivlina där elmotorn kopplats ihop med en dieselmotor.

De hybrid-drivna suvarna blir också allt bränslesnålare, så snart kanske en hybriddriven suv kan bli ett ekonomiskt attraktivt alternativ för den som använder suven i terrängen i jobbet.

GLE 350 de 4Matic 

Mercedes GLE.  Foto: Mercedes-Benz


I höstas lanserades Mercedes stora suv GLE med en hybriddrivlina bestående av tillverkarens två liter stora och 194 hästkrafter starka dieseldrivna 2-litersfyra (som i standardutförande brukar ha beteckningen 220) toppad med en elmotor på 136 hästkrafter.

I bilvärlden föredrar man annars att para ihop elmotorn med en bensinmotor, vilket gör Mercedes GLE 350 de 4Matic till förmodligen unik bland de hybriddrivna fyrhjulsdrivna suvarna på marknaden. 

Mercedes GLE.  Foto: Mercedes-Benz

Med GLE 350 de 4Matic visar Mercedes också att man satsar ordentligt på eldrift. Bilen har fått ett rejält batteri på 31,2 kilowattimmar (KWh) och den ska enligt Mercedes klara driva bilen i upp till 9,9 mil utan stöttning av dieselmotorn. Det är väsentligt längre än alla andra laddhybrider på marknaden.

Med GLE 350 de 4Matic kan snabbladdas med upp till 60 KWh via en CCS-kontakt och får precis som övriga GLE-modeller dra 3500 kilo.

GLC 300 e 4Matic
För bara några dagar sedan presenterade Mercedes en laddhybridversion av sin mellanstora suv GLC på Sverigemarknaden – GLC 300 e 4Matic. 

Mercedes GLC.  Foto: Mercedes-Benz

Drivlinan i GLC 300 e 4Matic består av Mercedes 2 liter stora och turbomatade radfyra som ger 211 hästkrafter och som kompletteras av en elmotor som ger 122 hästkrafter. När både bensin- och elmotorn arbetar samtidigt ger de som mest 320 hästkrafter och ett närmast enormt vridmoment på 700 newtonmeter.

GLC 300 e 4Matic är konstant fyrhjulsdriven och transmissionen utgörs av Mercedes 9-växlade automatlåda.

Bensinförbrukningen är enligt Mercedes egna siffror cirka 0,23-0,30 liter per mil, men räkna med några deciliter högre förbrukning i verklig körning – vilket fortfarande gör bilen till en uppseendeväckande snål suv med tanke på att basmotorn är bensindriven!

Uttaget till laddkabeln är placerat baktill på höger sida och laddar bilens batteri gör man med en Typ 2-kontakt. Vid maximal effekt kan bilens ombordladdare ta emot 7,4 kW och då tar det cirka 1,5 timme att ladda fullt från en vanlig laddbox.

Max släpvagnsvikt för GLC 300 e 4Matic är 2000 kilo. De första bilarna levereras till Sverige under förstakvartalet i år.

Köp av fgabriksny GLC 300 e 4Matic berättigar till en miljöbonus på 22 000 kronor och fordonsskatten är löjligt låga 360 kronor per år.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 24 januari 2020

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste