Fyra gymnasieelever får bestämma över en riktig skog

Efter att ha vunnit SLU:s tävling får fyra elever från Realgymnasiet i Uppsala rätten att bestämma över nio hektar skog.

Från vänster: Lotta Albihn, representant för SLU, Clara Frånberg, Elliott Høøk och Moa Knyte. Sanna Nielsen saknades vid fototillfället. Fotograf: Erika Troeng SLU

I tävlingen har eleverna fått arbeta med Skogslabbet, som är ett läromedel från SLU och sedan skickat in tävlingsbidrag där de argumenterar för vad de tycker ska göras med den nio hektar stora skogen. Eleverna fick välja mellan alternativen: bevara skogen, avverka skogen eller att avverka hälften. Och det var en enhällig jury som utsåg Elliott Høøk, Moa Knyte, Clara Frånberg och Sanna Nielsen i klass NB22 på Realgymnasiet i Uppsala till vinnare.

– Det känns väldigt roligt och jag är väldigt stolt över att vi vann tävlingen, säger Elliott Høøk, elev på Realgymnasiet och en av de fyra pristagarna, i ett pressmeddelande.

Juryns motivering

Eleverna som skickat in det vinnande bidraget är mycket duktiga i sin argumentation, väger för- och nackdelar och kombinerar insikter om det aktuella området med generella kunskaper om skog och miljö. Detta tillsammans med en snygg och professionell presentation fällde avgörandet.

Elliot och hans klasskamrater valde att behålla skogen, med motiveringen att det är en så pass liten skog att nyttan den gör för djuren just där, för kolbindningen och den biologiska mångfalden, överstiger nyttan med att avverka den.

– Det är ju bara nio hektar skog vi snackar om. Hur mycket virke får man egentligen av det? Hur många hus kan man göra av träråvaran till skillnad från hur många hus som djuren och insekterna får behålla om vi bevarar skogen, säger Elliot i elevernas YouTube film.

Hör hur eleverna motiverar sitt val i YouTube filmen

Högaktuella frågor

– Skogsfrågorna är högaktuella, och de beslut som tas om skogen i dag kommer att påverka våra ungdomar under lång tid. Därför är det helt fantastiskt att se vilket engagemang kring skog som finns bland Sveriges gymnasieelever. Vi är mycket imponerade av alla bidragen som kommit in i tävlingen, och ser redan fram emot nästa års omgång, säger Göran Ericsson, dekan för fakulteten för skogsvetenskap vid SLU.

Om Skogslabbet

Skogslabbet är ett digitalt läromedel om skog och hållbar utveckling för gymnasieskolan. Materialet är baserat på aktuell forskning och granskat av SLU-forskare. Gymnasielärare har utvecklat innehållet och säkerställt kopplingen till läroplanen. Syftet med läromedlet är att öka kunskaperna om skog, och att träna elever i att hantera komplexa frågor i en föränderlig värld.

Om projektet

SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, gör en stor satsning på att öka intresset för och kunskapen om skog hos unga. Tävlingen och läromedlet är delar i denna satsning. Ljungbergsfonden, en stiftelse som satsar på utbildningsprojekt inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap, har investerat i projektet. SLU har medfinansierat satsningen.

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 15 mars 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Björken, vilken multikonstnär!

Krönika: In i det sista tänkte jag att det här får bli en krönika om det stundande EU-valet och skogens roll. Men sen åkte jag söderut och mötte vårens spirande grönska vilket för en stund upplöste politikens virrvarr ur sinnet. Särskilt närvarande var björken – i form av höga pollenhalter och alla små musöronen som kommit att klä, de tidigare nakna grenverken. Och jag kände att det skulle vara på sin plats för mig, som skogsvetarstudent i björkarnas stad, att tillägna Sveriges vanligaste och kanske alldagligaste (?) lövträd en krönika. För även om få anser att björken är kungen i djungeln, så är den ständigt aktuell och inte minst inom skogsbruket där den är på frammarsch.

 

Kommentera