Skördare får nytt liv med hög spänning

Om ingen annan löser problemen åt en så får man väl göra det själv. Ungefär så resonerade Mikael Karlsson på Pålsboda Åkeri när han beslutade sig för att bygga en terränggående kran med en Tigercat-skördare i grunden påbyggd med en 35 meters Hiab-kran.

Nytt användningsområde. Pålsboda Åkeri använder en ombyggd Tigercat-skördare med en påbyggd 35-metes Hiab-kran för att riva och renovera högspänningsledningar. Foto: Ann-Louise Larsson

 

Att ta sig fram där det inte finns vägar med en kran är inte det allra enklaste. Om man som Mikael Karlsson på Pålsboda Åkeri jobbar mycket med att riva och renovera högspänningsledningar behöver man kunna flytta sig ganska enkelt i även i obebyggd terräng. Det var så idén till den terränggående kranen föddes.
– Alla som kört linjekranar i terräng vet vad jag menar, säger Mikael Karlsson.

Blev äntligen av

Som basmaskin har Mikael utgått från en Tigercat-skördare som är stabil och robust att bygga på.
– Det är ju 30 millimeters plåt rakt igenom så det fanns tillräckligt att börja svetsa i, kommenterar han.
– Men det hade kanske varit ännu bättre med en skotare egentligen, de har ju längre chassi. Men fördelen med just den här är att den precis får plats en vanlig maskintrailer, fortsätter Mikael.
Tigercaten är av modell H 16 och väger ungefär 17 ton.  Denna byggdes på med en Hiab-kran, modell 622 med personkorg, som hör hemma inom det tunga lastbils­segmentet.
Den totala vertikala räckvidden är 35 meter, 12 meter finns på jibben. Huvudkranen har åtta hydrauliska utskjut, jibben ytterligare sex. Fullt utfälld klarar kranen 800 kilo längst ut.
– Jag har talat om det här i två år, det känns skönt att
Mikael Karlsson, ägare av Pålsboda Åkeri och konstruktören bakom den ombyggda skördaren, är mycket nöjd med sin maskin.

 

det äntligen blev av, fortsätter Mikael Karlsson.
Grundidén till specialbygget är Mikaels, även om han hämtat inspiration från liknande maskiner i Norge och Finland. Själva ombyggnaden av maskinen har utförts av Laxo Mekan, utvecklingstiden var ungefär ett halvår. Först ett par månader på ritbordet och sedan ungefär fyra månader i verkstaden.

Större modell

Vid midsommar förra året fick Mikael sin maskin och sedan dess har han haft ganska mycket jobb för maskinen.
– Det börjar sprida sig mer och mer att den här finns, men jag skulle förstås vilja att det blev ännu mer jobb, säger Mikael som är väldigt nöjd med resultatet av bygget även om det är en del finjusteringar kvar.
Mikael har redan börjat funderat på ett ”syskon” till Tigercaten. 
– Jag har börjat funderat på en större modell, men det ligger en bit framåt i tiden än så länge.
– Den enda lilla nackdelen jag har hittat är den parkeringsbara bommen, det gör att den måste hållas ganska kort, jag hade önskat en lite längre bom, säger Mikael Karlsson.


Ann-Louise Larsson
Ann-Louise Larsson
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 12 juni 2013

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste