ATV - en fluga som är här för att stanna

När Hans Eriksson började sälja fyrhjulingar i början av 80-talet var det en begränsad marknad med ett 40-tal sålda fordon om året. I dag är det annorlunda med en stabil marknad på nyttosidan. Nöjesåkarna blir däremot färre.

Enligt Ola Eriksson, säljare på Hans Eriksson i Frövi, har marknaden för vägregistrerade ATV:er mättats. I dag är det mest arbetsfordon som säljs. Foto: Pia Gyllin

Marknaden för fyrhjulingar, eller ATV:er, som ska användas i arbete är ganska konstant, däremot har marknaden för de vägregistrerade nöjesfordonen stagnerat, berättar Ola Eriksson, säljare på Hans Eriksson AB I Frövi.
– Färre och färre vägregistrerade ATV:er säljs numera, men fyrhjulingarna är här för att stanna, både för nytta och nöje även om nöjesåkarna inte är lika många som i början.

Mest företagare

2004-2005 blev de stora genombrottsåren för ATV:er.
– Ekonomin i landet var god. Alla rekreationsfordon ökade då, det blev en fluga med fyrhjulingarna, säger Ola.
– Men försäljningen visar att de är här för att stanna – och framför allt att de inte bara är till för nöje som många trodde i början. Majoriteten av fordonen säljs till företagare.
I butiken finns fyrhjulingar från 400 till 800 kubik.
– Mer behövs inte. Kommer man upp i 800, 850 eller till och med 1000 kubik handlar det bara om nöjesåkande, det är bara att erkänna. Du får inte ut en pinne mer från skogen om du har 850, men det blir mycket roligare att köra.

Billigt innebär problem

Hans Eriksson AB säljer runt 200 nya och 150 begagnade fordon per år. Ola uppskattar att de är bland de tre största försäljarna i landet.
– En genomsnittlig handlare säljer runt 25 stycken per år.
Företaget är återförsäljare till Can-Am och Polaris, men säljer även Kawazaki, Honda, Yamaha, Arctic Cat och Suzuki på begagnatsidan.
-– Det är de märken som räknas, tycker jag. De andra märken som finns innebär bara problem: dels är de för dyra i jämförelse eftersom kvaliteten är så dålig, dels är det alltid problem att få tag i reservdelar. Det gör att vi återförsäljare inte vill ha med dem att göra, säger Ola som tycker att det verkar som att marknaden för de billigast märkena börjar gå trögt.
– Det har gått bra ett par år, men nu backar de. Det håller inte i längden och verkar kunderna ha upptäckt nu. Det går inte att sälja ett kinesiskt märke som inget vet vad det är för 50-60 000 när en Can-am kostar 67 000, de äter upp sig själva genom att sätta så höga priser när de inte har kvalitet som motiverar det. Kineserna ligger tio år efter i utvecklingen och då ska det skilja i pris också, annars går det inte.

Något som kommer starkt på fyrhjulingssidan är UTV:er (Utility Terrain Vehicle), berättar Ola. Foto: Pia Gyllin

UTV kommer starkt

En trend som Ola märkt av på senare tid är att ATV:erna får ge vika för UTV:erna. Med sina två till tre sittplatser och större flak är det många som anser att de är ett mer praktiskt alternativ.
– UTV kommer hårt nu, speciellt för dem som har mindre gårdar är det praktiskt. I skogen får man väl tänka till eftersom de inte kan köra där det är för trångt, men om man mest kör på skogsvägar är det absolut inga problem.
En ATV är mellan 110 och 125 centimeter bred och en UTV är mellan 130 och 160.
– I USA har UTV gått om ATV i försäljningen, säger Ola.

Beror på handlaren

En genomsnittlig kund byter sin fyrhjuling ungefär vart tredje år. Kommer det en ny modell från något märke blir det oftast ett uppsving utöver det vanliga, både genom köp av ny och inbyte av gammal ATV.
– Sedan handlar det mycket om bokslut och vad ekonomin tillåter. Det är många som kommer hit och kollar så fort de fått okej av revisorn, skrattar Ola.
På begagnatsidan är det Polaris som håller det bästa andrahandsvärdet.
– Polaris och Can-am är väldigt lättsålda, medan Suzuki går sämre. Men det är här - på andra orter kan det vara helt annorlunda. Det tror jag mer beror på handlaren. Har man en bra handlare på orten köper man det märke han har. Det handlar mer om att veta att man får bra service om det händer något än vad det är för märke.
Företaget säljer merparten av sina fordon till kunder inom en 25-milsradie, men är det speciella maskiner som inte säljs hos så många andra återförsäljare kan kunderna vara från hela Sverige.

Sneglar på varandra

Dagens fyrhjulingar är ungefär likadana i sin uppbyggnad, men det är kvaliteten på de olika delarna som skiljer.
– Tillverkarna tittar väldigt mycket på varandra. Polaris har varit ledande länge, det var de som började med bland annat automatväxel och i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift. I början skrattade de andra år dem, men nu följer alla efter dem istället, säger Ola.
Även tillbehör utgör en stor del av marknaden. För nöjesåkarna är den delen marginell, men skogs- och jordbrukare köper ofta till en hel del.
– Köper man en maskin för 100 000 kronor vill man kunna använda den i sitt arbete på ett bra sätt.

Pia Gyllin
Pia Gyllin
Tel: 019-16 64 68
E-post: pia@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades torsdag den 29 september 2011

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste