Thomas kör flis med fyrhjuling

Kring en Valtra T202 och en ”Kesla-tugg” har skogsentreprenören Thomas Axelsson, från Kumla, byggt upp en alldeles egen flisningslösning.
Som skyttel i systemet använder han en Polaris fyrhjuling som drar en specialbyggd Avestavagn.

För att skyttelsystemet ska bli effektivt måste man vara två, förklarar Thomas Axel­sson. En som kör fyrhjulingen och en som kör traktorn med flistuggen. Foto: Arne Lundh

 

– Jag ville ha en maskin som är så skonsam som möjligt i gallringar och inte gör så förbaskat djupa körspår i skogen. Det var därför jag valde att satsa på en fyrhjuling, säger Thomas Axelsson.
– Men vi får väl se om den håller för påfrestningarna. Jag har redan haft den på verkstad en gång. Det kanske blir så att jag måste byta till en något kraftfullare maskin, typ Alstor. Nackdelen med de maskinerna är att de är så sega vid körning på väg jämfört med en fyrhjuling.

Egen idé
Allt-i-ett. Kumlaföretagaren Thomas Axelsson har konstruerat ett mobilt flisningssystem som han nu håller på att prova in. Träflisen sprutas in i containern som hänger i traktorns lastare.
Han har satsat drygt 2,6 miljoner på att bygga upp sitt flisningssystem som kan användas både i skogen och vid väg. Traktor, flisaggregat plus montering av extrautrustning kostade ungefär 2,4 miljoner kronor och fyrhjulingen samt vagnen ytterligare cirka 240 000 kronor.
Konstruktionen är hans egen idé, men själva bygget har Julita Maskinservice gjort, berättar Thomas. Bland annat har flistuggen kompletterats med stödben och ”utblåset” förlängts för att räcka fram till containern som hänger i lastaren framför traktorn.

Ska helst vara två
Fyra kubikmeter flis ryms i både container och vagn.
När flisningen sker på plats i skogen sprutas flisen direkt in i en container som rymmer fyra kubikmeter. Containern töms sedan i den vagn som dras av fyrhjulingen.
– För att det ska fungera bra måste man vara två, en som kör fyrhjulingen i skytteltrafik och en som kör traktorn med flistuggen. Annars blir det inte så effektivt, säger Thomas.
– Jag har bara använt maskinerna ett par månader, så än så länge handlar det om inprovning. Och jag har dessutom mer tankar om hur man kan utveckla den här lösningen, förklarar Kumlaentreprenören.

Trädfällning
Flisningen är en ny del i hans företag där trädfällning, bland annat med en gripsåg som är monterad på en lastbilskran, är huvudverksamheten tillsammans med traditionell skogsavverkning.
– Jag har fått ont i kroppen efter 27 år i en skördare. Axlarna har tagit stryk. Det var bland annat därför jag bestämde mig för att satsa på flisningen. Och så ligger det ju rätt i tiden också med tanke på att efterfrågan på skogsbränsle bara blir större och större.

Arne Lundh
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se


Fakta

Traktor: Valtra T202 med ett kraftuttag på 211 hästkrafter
Flisaggregat: Kesla C645
Fyrhjuling: Polaris 550 Sportsman
Vagn: Specialbyggd Avesta griplastarvagn
Kran: Cranab FC53

Artikeln publicerades fredag den 17 september 2010

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste