Lista: Elbilarnas verkliga räckvidd

I ett räckviddstest som utförts i Italien under november, har 14 vanliga elbilar av olika märken deltagit för att ta reda på deras verkliga räckvidd. I testet framgår det att tillverkarnas räckviddssiffror inte alls stämmer överens med resultatet.

Volvos XC40 Recharge var den enda bilen i testet som klarade av att nå sin utlovade räckvidd innan den behövde laddas. Foto: Mostphotos

För den person som någon gång intresserat sig för en elbil så är räckvidden ofta en viktig parameter. Men det är lätt att förledas och tro att siffran som uppges i reklamen är vad som faktiskt stämmer i verkligheten. Efter testet som utfördes av den europeiska organisationen Autobest är det bara en bil som håller räckvidden som utlovades i sin reklam, skriver NyTeknik i sin analys av testet.

I testet har bilarna körts från fullt batteri till dess att de behöver puttas till sin laddare. Testet har också genomförts så verklighetstroget som möjligt: Bilarna kördes i loopar med blandad trafik, med klimatanläggning och radio på. Därtill har föraren bytts var tredje mil för att minimera hens inverkan på förbrukningen.

I testet ingick bilar med över 300 kilometers räckvidd och som i Europa kostar 65 000 euro före skatter. Här fanns allt från MG4 till Ford Mustang Mach-e samt BMW i4. Den enda bilen som höll sitt räckviddslöfte var Volvo XC40 Recharge som förvisso har näst kortast räckvidd av alla. XC40 Recharge gick ändå ut som vinnare eftersom testet gick ut på att klara den utlovade räckvidden från tillverkaren.

Ecobest Challenge 2022

1.     Volvo XC40: 417 utlovat, 431 km i testet. 103,36 procent

2.     MG4: 435 utlovat, 410 km km i testet. 94,25 procent

3.     Seres 3. 301 km utlovat, 281 km i testet. 93,36 procent

4.     Audi Q4: 471 km utlovat, 421 km i testet. 89,38 procent

5.     Kia EV6: 528 km utlovat, 465 km i testet. 88,07 procent

6.     Kia Niro EV – 460 km utlovat, 405 km i testet – 88,04 procent

7.     BMW I4: 492 km utlovat, 428 km i testet. 86,99 procent

8.     Renault Megane E-tech: 427 km utlovat, 355 km i testet. 83,14 procent

9.     Hyundai IOniq 5: 481 km utlovat, 379 km i testet. 78,79 procent

10.   Aiways U5: 410 km utlovat, 321 km i testet, 78,29 procent

11.   Mercedes EQA: 540 km Utlovat, 413 km i testet. 76,48 procent

12.   Skoda Enyaq Iv: 514 km utlovat, 386 km i testet. 75,09 procent

13.   Ford Mustang Mach-E: 550 km utlovat, 395 km i testet. 71,82 procent

14.   Volkswagen ID4: 527 km utlovat, 367 km i testet. 69,64 procent

 

Källa:

NyTeknik

Sämst var Volkswagen ID4 som med 367 av utlovade 527 km uppvisade mer än 30 procents diskrepans.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 10 januari 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste