Han är specialist på våtmarksjobb

Skogsentreprenören Henrik Agell har nischat sig mot avverkningar med svag bärighet. För två år sedan köpte han en bandgående kombimaskin och jobben är fler än han hinner med. 

 

Skogsentreprenören Henrik Agell har med sin Timbear Lightlog C specialiserat sig på avverkningar med svag bärighet. Här jobbar han på sitt hittills största objekt där omkring 100 hektar mosse ska huggas rent så gott det går, sedan ska här brytas torv. Foto: Björn Schubert


I takt med att vintrarna blivit allt mildare och risken för körskador ökat så har även efterfrågan på mindre maskiner som inte lämnar djupa spår efter sig blivit större. Samtidigt är det många skogsägare som har skog på mossmark som länge varit något av en outnyttjad resurs, och det är här som entreprenörer som Henrik Agell kommer in i spelet. 

Något som gör detta jobb ännu mer komplicerat är att även riset, som Henrik annars kör på, också ska skotas ut. 

Speciellt uppdrag

Henrik är bosatt utanför västgötska Grästorp och jobbar både som lantbrukare och skogsentreprenör. Sina uppdrag får han både av läns­styrelser och kommuner men även av skogsbolag och privata skogsägare i närområdet. När Skogsaktuellt besöker Henrik jobbar han med ett ganska speciellt uppdrag. 

En mosse på runt 100 hektar ska huggas rent inför brytning av torv.

– Först var Sveaskogs våtmarksgrupp här med en Ponsse-skördare med bärande band och tog den grövre skogen i kanterna och sen har jag fått ge mig ut på mossen och ta det klena, säger Henrik. 

Genom att förlänga dragstången på den bakre vagnen kan man köra dubbellägg med massaved i fallande längder. Maximalt lastar maskinen runt 10 ton och vikten fördelas väl mellan de sex bandställen. 

Största hittills

Han berättar att det är hans hittills största uppdrag och att det tagit lång tid. 

– Jag arbetar halvårsvis kan man säga. Under vår och sommar när det är mycket med lantbruket jobbar jag där och under hösten och vintern kör jag i skogen. Min säsong i skogen har egentligen precis börjat. Jag körde en hel del här i våras och nu får jag fortsätta där jag slutade, men jag räknar med att bli klar här under hösten, säger Henrik. 

Men först ska han sticka emellan på ett annat uppdrag. 

– Jag ska göra ett jobb vid Hornborgasjön och där är det ju fruktansvärt blött överallt. Även om sommaren varit torr så börjar det bli fuktigt i markerna igen så jag måste ta det nu. Det är bara två dagars körning, sen är jag tillbaka här igen. 

– Den här sortens körning passar långt ifrån alla, men jag trivs bra. Produktionen är betydligt lägre än i en vanlig avverkning men skogen som växer på mossen är också väldigt klen, säger Henrik Agell.

Före sin tid

Maskinen som tar Henrik ut på de blöta och krävande markerna är en svensktillverkad, band­gående Timbear Lightlog C från Strömsund. Företaget Timbear gick i konkurs 2014 men det rullar ett tiotal maskiner i landet. 

– Timbear var nog före sin tid, hade de kommit ut i dag hade det kanske gått bättre, konstaterar Henrik och fortsätter: 

– Det är en väldigt bra maskin med en del smarta funktioner. Det finns en bakre vagn som man enkelt kan koppla av när maskinen ska byggas om till skördare. Vill man köra massaved i fallande längder så kan man skjuta ut dragstången på vagnen så att det går att lägga dubbelägg, det är det inte många maskiner som kan. 

Litet orosmoment

Trots att tillverkaren inte finns längre är det inga problem med reservdelar. 

– Det var ett litet orosmoment när jag skulle köpa maskinen men det har fungerat jättebra. Hansi som drev Timbear innan finns kvar i Strömsund och behöver man något är det bara att ringa så fixar han det. Sen är det mycket standardkomponenter som hydraulpump och annat. Kranen är en Cranab så behöver jag något till den ringer jag till Komatsu. Det har aldrig varit några problem, säger Henrik. 

Maskinen köpte han begagnad av en annan entreprenör i trakten och de senaste investeringarna som gjorts i maskinen är nya band fram och ett nytt skördaraggregat.

– Det är en äldre årsmodell men så länge jag har haft den så har det aldrig varit några större bekymmer, inte värre än att jag har kunnat köra. När jag köpte ett nytt Logmax 3000 aggregat i våras så bytte jag också skördardator till Logmax egna. Innan hade jag Dasa men elektronik blir ju också gammalt så jag tyckte det var lika bra att byta, säger Henrik. 

Inte konkurrera

Alla jobb han gör är i princip special­jobb och någon hög virkesproduktion är inte heller målet. 

– Jag får alla jobb som ingen annan vill ha, skrattar Henrik och fortsätter:

– Även om det också går väldigt bra att köra vanliga gallringar med Timbear så är det inte meningen att jag ska konkurrera med andra avverkningsgrupper. Utan det är framförallt avverkning på våta marker som det här ekipaget är byggt för. 

På mossen där han arbetar nu har han hittills avverkat och kört ut runt 1 600 kubikmeter virke, varav majoriteten är massaved. Den totala volymen inklusive våtmarksgruppens beräknas till omkring 8 000 kubikmeter. Något som gör huggningen ute på ­mossen ännu svårare är att även riset ska ut. 

– Vanligtvis så kan jag köra på riset och då är det sällan några problem med bärigheten, men här ska det också ut och då får man verkligen se upp vart man kör. Jag brukar ha som tumregel att kan man gå på mossen så är det okej, men börjar det bli så att man måste hoppa mellan tuvor, då är det för blött även för mig, säger Henrik. 

Svårt att hinna med

Hans uppdrag är tidskrävande och ibland är det svårt att hinna med.

– De här körningarna tar tid och ibland skulle jag vilja ha någon som kan köra lite extra för att hinna med. Men i och med att det är så speciell körning så behöver det vara någon som har lite erfarenhet och det är inte lätt att hitta, säger Henrik. 

Han har tänkt att köra några år till med sin Timbear innan han ska byta maskin, men vad det blir sen är oklart. 

– Det är synd att tillverkningen är nedlagd för i dag finns det inget riktigt bra alternativ till den här maskinen. Men vem vet, kanske kommer Timbear igång igen eller så har det hunnit komma någon ny maskin, säger Henrik. 

Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

Artikeln publicerades onsdag den 07 november 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste