John Deere 1170G med IBC - snart i en skog nära dig

Efter lanseringen av 1270G IBC på Elmia Wood 2017 erbjöds även 1170G med kranspetsstyrningen, nu rullar de första maskinerna snart ut till kund. 

 

I mitten av mars bjöd John Deere in europeiska journalister till ett press-event i tyska Klink, för att bland annat visa kranspetsstyrningen IBC i den mellanstora skördaren 1170G i praktiken.Foto: Björn Schubert


IBC står för Intelligent Boom Controll, vilket dels är ett styrsystem som hjälper föraren att automatiskt styra vissa kranfunktioner som bland annat utskjut, där det även ger mjukare krankörning genom änddämpning. Utöver detta kan IBC genom olika sensorer även känna av skördaraggregatets position och därigenom anpassa kranens rörelsemönster utefter vart föraren vill styra aggregatet. 

IBC känner genom sensorer av aggregatets position och anpassar krankörningen därefter, på bilden syns hur systemet automatiskt sänker ner aggregatet mot stammen för en snabbare fällning. 

Enklare krankörning

Systemet sänker ner aggregatet mot stubben, tillsammans med änddämpningen ger det en snabb och mjuk ansättning mot stammen vilket resulterar i en snabb fällning. Föraren kan enkelt ta över om man vill köra på ett annat sätt än IBC:s automatik, genom att exempelvis trycka på knapparna för utskjutet på vänster kran­spak kan utskjutet kon­trolleras helt enligt förarens önskemål. Om denne vill köra själv går det även att stänga av IBC.

Flera av teknikreportrarna på plats passade på att testa maskinen. Under provkörningen av 1170G IBC i Tyskland upplevde de inte IBC som något tvingande system utan mer som ett bra hjälpmedel vid krankörning.

– IBC gör krankörningen mycket enkel, man behöver inte styra varje funktion separat och det går fort att sätta an aggregatet mot trädet. Samtidigt hinner man också hålla koll på andra saker än bara aggregatet, säger skogsentreprenören Rauno Kuusinen i ett pressmeddelande.  

Hög efterfrågan

Enligt Tommi Ekman, ­marknadsföringsansvarig på John Deere Forestry är IBC kranspetsstyrning populärt både hos skotare och skördare. För modellen 1170G är andelen maskiner som beställts med IBC över 90 procent av det totala antalet beställda maskiner.

– Just nu har vi sex månaders leveranstid men vi håller på att genomföra industrisatsningar och jobbar för att öka produktionstakten, säger han. 

Motorn har vänts 180 grader vilket placerar fläkten längst bak på maskinen, detta ger en tystare hyttmiljö. En stege ger bra åtkomst till olika servicepunkter.

Nytt chassi

Utöver IBC hos skördaren 1170G så har både skördarmodellen 1170G och 1070G fått ett nytt, omarbetat bakre chassi med en helt ny placering av bland annat motor, bränsletank och hydrauloljetank. Motorn har vänts 180 grader, tankarna och pumparna har placerats framför motorn mot förarhytten och fläkten sitter placerad längst bak på motorn. Detta ger både en tystare förarmiljö där man slipper höra fläkten och bättre sikt bakåt genom den lägre motorhuven.

Skördaren 1170G finns som sex eller åttahjulig. Den åttahjuliga versionen är den mer flexibla av de två, med ett hälften så lågt marktryck som sexhjulingen fungerar den bättre på fuktig mark. De åtta hjulen, särskilt i kombination med band, ger dessutom en ökad stabilitet och förmåga att klättra i brant terräng. 

Starkare motor

De nya 6,8 liters John Deere 6068 motorerna i 1170G och 1070G möter utsläpps­kraven för skogsmaskiner enligt steg fyra och steg fem. Motorerna har högre effekt än sina föregångare i E-serien och har ett nytt styrsystem som ska ge en ökad effektivitet och produktivitet. Motorerna är utrustade med partikelfilter, DOC och SCR med adblue för att möta de strängare avgaskraven i steg fem som börjar gälla 2019. 

Under april och maj 2018 är John Deere 1170G ute på en demoturné genom Sverige och enligt Dieter Reinisch som är informationsansvarig på John Deere Forestry i Sverige, kommer de första 1170G komma ut till kund i början av maj.   
 

Teknisk data John Deere 1170G
Motor: John Deere 6068, Tier 4 Final
Effekt: 155kW(208hk)
Vridmoment: 978 newtonmeter
Däck: 6WD fram 24,5 eller 26,5 tum, bak 34 tum
8WD fram 24,5 tum, bak 24,5 tum
Dragkraft: 8WD = 160 kN, 6WD = 150 kN
Hydraulpumpens kapacitet:  190 cm3 
Vikt inklusive
Skördaraggregat:  6WD = 17800 kilo, 8WD = 19500 kilo
Kran: CH6
Aggregat: H412, H413, H414
Längd: 10/11,3 meter
Lyftkraft: 165 kNm
   


 

Björn Schubert
bjorn.s@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 16 maj 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste