Mindre stress ska sälja svensk natur utomlands

Den svenska naturnära livsstilen gör att många utländska besökare älskar Sverige. En studie av fem personer visar nu att den svenska naturen kan vara en perfekt plats för turister att påtagligt öka sitt välbefinnande.

Vad har en polis från Tyskland, en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA samt en programledare och en journalist från Storbritannien gemensamt? De har alla bott i varsitt hus av glas på ön Henriksholm i Dalsland i början av september för att minska sin stress. Under 72 timmar följdes deras välbefinnande och hälsa upp av svenska stressforskare, medan de fick ägna sig åt kräftfiske, bastubad, matlagning över öppen eld, kajakpaddling och annat som svenskar tycker om att göra i naturen. 

 

De fem deltagarna beskrev sina upplevelser med orden ”comfortable wilderness”, ”life changing experience”, ”the Swedes have got it absolutely right” och ”pressing the pause button on everyday life”. Deras reaktioner och upplevelser fångades i en dokumentärfilm som nu ska sprida den svenska allemansrätten över hela världen. 

 

- Intresset för naturnära upplevelser växer i världen och det gör nyfikenheten på Sverige också. Genom The 72 Hour Cabin vill vi skapa uppmärksamhet för det speciella band som svenskar har till naturen och bjuda in utländska besökare att också ta del av det, säger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på Visit Sweden i ett meddleande.

 

Naturens effekt på deltagarna mättes på flera olika sätt av två stressforskare. Förutom att den upplevda stressnivån minskade med nästan 70 procent, mättes bland annat också blodtryck, upplevt välmående, upplevd samhörighet med naturen samt förändringar i kreativitet och ältande av negativa tankar.

 

Internationellt uppmärksammat

The 72 Hour Cabin ska inspirera potentiella Sverigeresenärer i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Redan i samband med deltagarnas vistelse på ön Henriksholm i Dalsland i september skrev flera tongivande internationella medier om initiativet, glashusen och om svensk natur. Bland annat lyfte amerikanska resemagasinet Condé Nast Traveler, världens största trendplattform TrendHunter, den amerikanska innovationstidningen Fast Company och brittiska mode- och livsstilsmagasinet Stylist fram Sverige. Brittiska The Telegraph publicerade en lång artikel för drygt 100 miljoner unika besökare.

 

Initiativet är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. Tidigare i år skapade Visit Swedens marknadsföring för den svenska allemansrätten i samarbete med Airbnb, Freedom to Roam, uppmärksamhet i 71 länder. 

 

Dokumentärfilmen om The 72 Hour Cabin finns HÄR.

Skogsaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 10 oktober 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste