LEDARE: Bommad möjlighet

Var du på ElmiaWood 2017? Mässan lovade att leverera många utlandsbesök och det gjorde man med råge. Sällan har väl så många skogsbruksintresserade från så många olika länder varit i en och samma svenska skog. Således en straffspark för den nationella skogssektorns PR-apparat och en enorm möjlighet att sprida kunskap om vårt hållbara skogsbruk till världens alla hörn. 

Det gäller att ”ta skottet”, brukar min vän Johan säga. Resultatet av att leva efter denna devis är ett mycket bättre jaktresultat än de flesta andra jag känner. Vi vet att skogsbruk så som vi känner till det i dag är satt under mycket hård press, inte minst från människor i andra länder. Att bruka skog och mark är ingen självklarhet i framtiden. Därför blir jag besviken över att sektorn inte förmådde att ta tillfället i akt på världens största skogsmässa. Man missade att ta skottet och inför en rekordpublik kommunicera och informera om det hållbara svenska skogsbruket.

Kanske är det inte förvånande att man sumpar denna unika chans om man betänker att det enda skogsbruket fått ur händerna efter flera års diskuterande, där alla ska vara överens, är en rikstäckande kampanj med budskapet ”Sverige är större än påskgodis”. Kampanjen i fråga har säkerligen redan kostat fem-sex miljoner kronor.  

Smörgåsbordet som stod dukat hade massor av god mat i form av besökare från Colombia, USA, Vitryssland, Chile, Tyskland, Mexiko och så vidare. När jag efter mässan talade med arrangörerna uppskattade de att cirka 17 000 personer från ett 30-tal olika länder världen över besökt mässan. Vi talar alltså om personer som är så intresserade av skogsbruk att de kan tänka sig resa till ett fjärran land för att besöka en skogsmässa. Det är inte många i min egen närhet som skulle göra det, och de som kan tänka sig en sådan resa är riktiga skogsnördar. Ett av flera bestående minnen för dem kunde ha varit att man i Sverige avverkar skog så skonsamt att mångfalden till och med ökar! Nu kom de bara hem en offert på skördaraggregat.

Ett av sektorns stora problem vad gäller att kommunicera hållbart skogsbruk är att man allt som oftast tvingas skjuta för att försvara sig. Detta efter att ha blivit vingad av de som har förstånd att ta skottet när tillfälle ges. På mässan fanns det gott om skottillfällen. Runt 200 journalister från drygt 20 olika länder var på plats. Detta är människor som skulle kunnat förses med förstahandsinformation om svenskt skogsbruk eftersom det är deras jobb att rapportera om just sådana ämnen. Uppenbart är att de långväga tidningsmänniskorna åkte hem till sina länder med omfattande information om skördarhuvuden och kranspettsstyrning. Inget fel med det. Men de kunde åkt hem som goda ambassadörer för svenskt skogsbruk och genom sina reportage nått en miljonpublik.

Jag vet att några utländska besökare följde med olika företag ut i skogen och att det där både visats upp och diskuterats en del skogsbruk. Man låt oss ändå hoppas att vi om fyra år, om det blir en liknande mässa, har laddat om. Att det då finns massor med mötesplatser på mässan där en tillrest på flera språk kan ta del av och ställa frågor om hur vi bedriver skogsbruk: vilka problem och vilka möjligheter vi har. En sådan diskussion ger dessutom oss som brukar skog i Sverige nya perspektiv på vår egen situation. Fler måste göra mer.

Skogsaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 28 juni 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste